Efter sex års utveckling skeppas nu de första volymexemplaren av laserradar från det amerikanska underbarnet Austin Russell och hans bolag Luminar.
Bland de minst två dussin företag som utvecklar en ny generation laserradar för självkörande fordon, är amerikanska Luminar ett av de som kommer att få en stark marknadsställning, om man får tro stalltipsen.
Efter att under det senaste halvåret ha testat sin lidar i väder och vind, kan företaget notera ytterligare en milstolpe: att volymproduktionen kommit igång.
Innan årets slut ska produktionen ligga på 5 000 enheter per kvartal. Det ska enligt Luminar räcka till att vid årets slut kunna utrusta samtliga existerande prototyper av självkörande bilar med Luminarlidar.
Företagets produktionsanläggning i Orlando är på 12 000 kvadratmeter.
De första försändelserna packas just nu upp av fyra strategiska partners. Toyota och Mercedes kan vara två av dem eftersom de samarbetat tidigare.
Austin Russells knep är att använda 1 550 nm-laser istället för 905 nm. Strategin har kostat honom sex år av slit, för till skillnad från 905 nm, fanns inga färdiga billiga komponenter att få tag på.
Men det var värt det. För på grund av säkerhetskraven som ställs på olika frekvenser, ger 1 550 nm honom en 40 gånger högre effekt att leka med. Det förenklar allt. Han kan utan problem få den räckvidd på 200 meter som 905 nm-lidarerna kämpar för, men som anses nödvändig för självkörning i motorvägshastigheter.
Han kan också enligt Luminar generera 50 gånger tätare 3D-punktmoln. Och är dessutom bättre på att upptäcka objekt med dålig reflektivitet, som svarta bildäck.
Ett av de företag som försett honom med 1 550 nm-komponenter är Black Forest Engineering. Det köper Luminar nu, inklusive dess 30 konstruktörer. Därmed får Luminar totalt 350 personer på lönelistan.
Black Forests specialitet är InGaAs-mottagare för 1 550 nm-laser. Black Forest har gett Luminar en 1550-mottagare för tre dollar, att jämföra med de ”tiotusentals” dollar Luminar skulle ha behövt lägga ut för motsvarande komponent när företaget inledde sin resa för sex år sedan, när Austin Russel var 17 år gammal.
Totalpriset på lidarn avslöjar Luminar inte ännu. De priser konkurrenter uppgett för sina andra generationens lidar är som billigast kring hundra dollar, men de är inte alla jämförbara i prestanda.
Alla som utvecklar självkörande bilar, med Tesla som ensamt undantag, anser att lidar är en nyckelkomponent för att få tekniken att fungera. Dagens lidar kostar dock tiousentals dollar vilket är alldeles för mycket för massvolymer.
I en översikt i Elektroniktidningens februarinummer har Luminar konkurrens av två dussin företag som tar fram en ny generation lidar som är mindre, billigare och strömsnålare. Men också lite sämre vilket kompenseras för genom att fordonet utrustas med flera stycken. Luminars lidar täcker exempelvis 120 grader vilket innebär att det krävs minst tre för att täcka 360 grader.
Luminars lidar använder en enda laser. Liksom nästan alla lidarer av den nya generationen, saknar den rörliga delar, eller så har den möjligen en mems-komponent, som en vibrerande mikrospegel.