Den 29 juni delas Autoliv i ett bolag för passiv säkerhet och ett för aktiv säkerhet. Det förstnämnda behåller namnet Autoliv medan Veoneer, bolaget för aktiv säkerhet, får en flygande start och siktar på att ta en betydande del av marknaden.
Marknaden för aktiv säkerhet ökar snabbt och tillväxten spås bli 10 procent per år fram till år 2025 då den förväntas vara värd 43 miljarder dollar. Varje bil innehåller då produkter för aktiv säkerhet till ett genomsnittligt värde av 225 dollar, fem gånger mer än idag.
– Veoneer kommer att vara störst på marknaden när det startar, sade Veoneers blivande vd Jan Carlsson på dagens investerarkonferens i Stockholm.
Företagets orderingång var 1,1 miljarder dollar de senaste 12 månaderna vilket motsvarar en ökning med 48 procent från föregående period. Målet är att sälja för 3 miljarder dollar år 2020 och omkring 4 miljarder dollar år 2022.
Produkterna finns redan i mer än 175 bilmodeller. Antalet installerade radarsystem är 30 miljoner och antalet installerade kamerasystem 4 miljoner. Till det kan adderas omkring 750 miljoner kontrollenheter för krockkuddar.
Veoneer får 7600 anställda varav 2400 är mjukvaruutvecklare. Det senare är viktigt eftersom mjukvara har högre marginaler än hårdvara. Därmed blir möjligheten större nå en tvåsiffrig rörelsemarginal.
På kort sikt trycks lönsamheten ned av utvecklingskostnaderna fortsätter ligga på en hög nivå fram till 2020. Exempelvis har företaget samlat in mer än 15 petabyte data från de ungefär 100 testbilar som körts i trafik.