JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Halmstad söker hjälp med kursprogram i AI

Högskolan i Halmstad startar i höst ett 120 poängs-program i artificiell intelligens. Du kan inte bara skicka din personal dit, utan också vara med och utforma kursinnehållet.

Forsknings- och utbildningspengar kastas just nu över området artificiell intelligens. Ett av många initiativ heter Expertkompetensprogram och finansieras av KK-stiftelsen.

Under detta initiativ startar Högskolan i Halmstad (HiH) i höst ett företagsinriktat AI-utbildningsprogram. Det heter “Data Analytics and Service Innovation based on Artificial Intelligence”.

Det första året går på kvartsfart med en kurs vardera i höst och i vår. 

Institutionen som ger kursen är Akademin för informationsteknologi på Högskolan i Halmstad. Också Högskolan i Skövde och Rise Sics är inkopplade.

HiH kommer nu att arrangera verkstäder för att bestämma kursinnehållet. Hör av dig om du vill vara med!

Flera företag är redan inkopplade: Volvo Cars, AB Volvo, Autoliv, Zenuity, Stena Line, Easyserv, Fysiotest, Hotswap, Jayway, Digital Reliance, InUse, Rise Viktoria och Nibe. 

I höst läser studenterna kursen ”Machine Learning” och i vår ”Business and service development techniques with AI/ML”.

Utbildningen är avsedd för yrkesverksamma och sker på kvartsfart – personalen behöver alltså inte ta fullt tjänsteldigt för att gå den.

AI används redan av svenska företag som onlinejukeboxen Spotify, färjeföretaget Stena Line och självkörningsföretaget Zenuity. De tre rekommenderar musik, förbättrar kundupplevelsen respektive tolkar komplexa trafikscenarier med hjälp av AI, djup maskininlärning och artificiella neuronnät.

Stefan Byttner

– Trots dessa goda exempel visar våra undersökningar att många svenska företag saknar djupare kunskaper i datavetenskap i allmänhet, och AI i synnerhet, säger projektledaren Stefan Byttner på Akademin för informationsteknik.

– För att de ska kunna konkurrera i dagens snabba teknikutveckling krävs en uppdatering av de anställdas kunskaper och färdigheter. 

Det unika med programmet är enligt HiH kombinationen av kurser inom både AI och servicedesign. 

Pontus Wärnestål

– Det räcker inte att bara förstå tekniken – för att AI ska skapa värde och nytta behöver den knytas till människocentrerad tjänstedesign, säger Pontus Wärnestål, Director of Service Design på Inuse Experience.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)