Innovativa användargränssnitt och ett holistiskt formprogram – Ericsson kan nu hänga upp två diplom på väggen från tyska designjuryn Red Dot. Ett utvecklingsverktyg och formprogram kallat EDS ska vara förklaringen till framgången.
Klicka för större bilder! |
24 jurymedlemmar har nu valt ut 649 av 8610 bidrag från 45 länder – 8,2 procent – till utmärkelsen Red Dot Award för år 2018 inom 17 stycken kategorier.
Två av de hyllade bidragen kommer från Ericsson. Och det är inga trista kategorier som ”årsrapporter” eller ”mässbås” utan statuskategorierna Brand Design & Identity respektive Interface & User Experience Design.
Jo, Ericsson utvecklar användagränssnitt. Inget som konsumenter ser mycket av numera. Men Ericsson säljer systemlösningar för till exempel 5G, telematik, IoT och säkerhet.
De systemlösningarna sköts av operatörer bakom skärmar. Och de behöver inte hålla tillgodo med hemmasnickrade html-mockups, utan Ericsson har bemödat sig om att skapa ett enhetligt formprogram. Det betecknas av Red Dot- juryn som innovativt och konstruerat på ett sådan sätt att det låter sig implementeras enkelt där det behövs.
Priset går inte bara till formprogrammet i sig, utan också till det verktyg som används för att implementera det, kallat EDS (Ericsson Design System).
25 000 ingenjörer och designers får av Ericsson äran som medskapare av EDS. En designgrupp på Ericsson finns i ledningen och en partner, Stockholm Design Lab, pekas särskilt ut.
Ericssons varumärkesdesign – som får det andra priset – betecknas av juryn som holistisk och baserat på principer från industridesign. Designprogrammet syns i allt från marknadsföringsmaterial till förpackningar. Och dessutom i nyss nämnda EDS.