Göteborgsföretaget Smart Eye, känt för sin ögonföljningsteknik, ska utveckla ett avancerat säkerhetssystem för semi-autonoma bilar tillsammans med den kinesiska fordonstillverkaren Geely Auto Group. Det blir ett nytt system baserat på Smart Eyes AI-teknik.
– Det är ett naturligt steg för oss att samarbeta med världsledaren inom ögonföljning baserad på AI-teknik, för att garantera säkerheten för alla i våra fordon, säger An Conghui, vd på Geely Auto Group i ett pressmeddelande.
Systemet ska använda Smart Eyes teknik för att avgöra hur pass uppmärksam och fokuserad en förare är, och även upptäcka eventuell dåsighet. Det sker genom att studera ögonrörelser, samt åt vilket håll ansikte och huvud är riktat och hur de rör sig.
Målet är att förstå och hjälpa föraren i farliga trafiksituationer och agera därefter.
Systemet som Smart Eye och Geely Auto nu ska utveckla kommer delvis att tillåta semi-autonom körning. Och tanken är att det ska vidareutvecklas för att vara redo att tas i bruk i bilar som tillverkas under nästa år.
Det svenska företaget har enligt egen utsago arbetat med ögonföljning i över 19 år och anser att tekniken är redo för massmarknaden.
– Det är en stor ära att komma in på den kinesiska marknaden tillsammans med Geely, en av de största kinesiska OEM-företagen, med en stor marknadsandel i Kina. Låt oss säga så här om vår närvaro i Kina – vi är här för att stanna, säger Martin Krantz, vd och grundare av Smart Eye, i ett pressmeddelande.
Kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) äger Geely Auto, liksom Volvo Cars och det svenska bilplattformsbolaget Cevt.
Elektroniktidningen skrev en längre artikel om Smart Eye för två år sedan (länk).