JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Zeus tar självkörningen till nivå fyra

Tillsammans med Nvidia och Zenuity har bilsäkerhetsföretaget Veoneer tagit fram en kombinerad hårdvaru- och mjukvaruplattform för självkörande fordon upp till nivå 4.

Veoneer knoppades av från Autoliv i somras för att fokusera på förarassistans och självkörning. Nu släpper företaget en systemlösning kallad Zeus som utvecklats tillsammans med halvledartillverkaren Nvidia och mjukvaruföretaget Zenuity, som ägs till 50 procent vardera av Volvo och Veoneer.

Veoneer står för hårdvaran och den grundläggande mjukvaran i Zeus. En viktig komponent är Nvidias plattform Drive AGX Xavier som kör Nvidias operativsystem Drive OS.

På kortet finns systemkretsen AGX Xavier som ger 30 Tops och drar beskedliga 30W. Den har sex processorkärnor som används för att bearbeta indata från 27 olika sensorer. Nvidia föreslår åtta kameror, åtta radar och en lidar.

Zenuity står för den mjukvara som ger Zeus självkörningsfunktioner. Företaget gör också integrationen i bilen. Systemet ska klara funktioner upp till och med nivå fyra där bilen har det fulla ansvaret för körningen från det att funktionen aktiveras till dess att resan är slutförd eller avbruten.

Zenuity har ambitionen att släppa programvara för fullt självkörande bilar framåt år 2030. På vägen dit kommer olika funktioner som ger föraren ledigt.

En av dessa ska komma år 2020 och kallas Traffic Jam Pilot. Den fungerar på motorvägar som tyska Autobahn där bland annat olyckor och vägarbeten leder till långa köer som rör sig framåt i krypfart.

Villkoren är strikta. Farten får inte överstiga 60 km/h och den maximala skillnaden till andra fordon får inte vara mer än 30 km/h. Dessutom ska bilen vara ”boxed-in” – det måste finnas en barriär till mötande trafik, det ska vara bilar framför och bakom plus att korsningarna ska vara planskilda.

Exakt vilka funktioner Zeus ska klara framgår inte av dagens pressmeddelande.

Av ett separat pressmeddelande framgår det att Volvo ska integrera Drive AGX Xavier i den kommande bottenplattan PSA2. De första modellerna baserade på denna kommer tidigast i årsmodell 2020.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)