JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Lovar 100 mil på en laddning

Schweiziska nyföretaget Innolith säger sig om tre till fem år kunna leverera batteripack med en energidensitet på 1000 Wh/kg. Det är i så fall en mycket bättre utveckling än någon hoppas på hittills. 

Det skulle kunna ge elbilar med en räckvidd på 100 mil – bättre än de flesta personbilar. Som jämförelse har Elon Musk sagt sig hoppas kunna pressa upp batterierna i sina Tesla-elbilar från 250 Wh/kg till 330 Wh/kg.

Det är litiumjonbatterier men Innolith använder inte dagens organiska elektrolyter, utan en oorganisk. Detta gör batteriet flamsäkert och stabilt vilket är orsaken till att det kan byggas kompaktare.

Alan Greenshields

– Utan de mest reaktiva delarna av batteriet blir det enklare att bygga ett batteri som kan innehålla en massa energi utan att bli instabilt, säger företagets ordförande Alan Greenshields till tidningen Verge.

En liten varningslampa bör tändas av att både Alan Greenshields och vd Sergey Buchin hade centrala positioner på den schweiziska batteritillverkaren Aleva fram till att den gick i konkurs i 2017.

Aleva hade utlovat batterier som klarade många laddcykler, för energilagring åt operatörer. Innolith arbetar vidare med de intellektuella rättigheterna från Aleva.  

På Alvea försökte de att tillverka batterierna på egen hand medan de den här gången ska licensera tekniken till batteri- och fordonstillverkare – med undantag för vissa kemiska ingredienser som de kommer att tillhandalhålla.

Första steget är egen pilotproduktion i Bruchsal i Tyskland.

Allra tidigast 2022 kan batteriet finnas kommersiellt på marknaden.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)