38 MW sol, 22 MW vind och 12 MWh batterier – om drygt ett år ska Vattenfalls första sol-vind-batterikraftverk stå klart i den nederländska hamnstaden Haringvliet.
Det som byggs i Nederländerna är Vattenfalls första ”trippelhybrid”. Först installeras sex vindturbiner på upp till 150 meter, sedan 124 000 solcellspaneler och sist ett batterilager om 12 enheter.
Det är biltillverkaren BMW som levererar batterierna. Dock byggs de inte av återbrukade batterier från egna elbilar, som i andra projekt med Vattenfall, utan av nya litiumjonceller som BMW köper in och sätter samman till battericontainrar.
Denna trippelhybrid på 60 MW beräknas komma att kosta 61 miljoner euro och ska vara i drift i september nästa år.
Hybridkraftverk är enligt sajten PV-tech en trend. Olika elalstringsmetoder täcker upp för varandra vilket ökar effekten och sänker kostnaderna, ”signifikant” enligt Vattenfall.
Hybriderna jämnar ut toppar och bottnar i levererad effekt vilket till exempel höjer verkningsgraden och betyder att anslutningar kan dimensioneras snålare. Det ska göra skillnad dynamiskt under en dag, och kanske ännu mer på årsbasis.
En nackdel är att systemets beteende blir mer komplext att räkna på, kräver nya sorters kontrakt och dessutom kan hamna i en skarv juridiskt om eftersom olika lagstiftning kan gälla för olika energikällor.
Solel, solvärme, geotermiskt, vind och energilager är några av komponenterna som används i olika hybridkraftverk.
Andra som valt just kombinationen sol, vind och batteri är Neoen i en 275 MW-anläggning som byggs i Australien och Nextera i en 700 MW-anläggning i Oklahoma.