JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Självkörande Volvo testar Tom Toms lidarkartor

Volvo har utrustat en XC90 med den senaste självkörningsdatorn från Nvidia och omgärdat den med sensorer. Den ska nu användas av Tom Tom för att optimera dess självkörningskartor.

Tom Tom är ett av de företag som levererar högupplösta 3D-kartor till de experiment med självkörande fordon som pågår jorden runt  just nu. För att kunna utvärdera kvaliteten har Tom Tom också sina egna självkörningsbilar på vägarna.

Volvo har nu extrautrustad en ny bil för uppgiften.

Willem Strijbosch

– Att vi har ett eget autonomt fordon är en avgörande fördel när vi utvecklar den teknik som krävs för trygg och bekväm autonom körning, säger Tom Toms självkörningschef  Willem Strijbosch.

Åtta lidarsensorer, sex radarsensorer och självkörningsdatorn Nvidia Drive 2 i bakluckan – det är vad Volvo monterat på sin XC90. Plus stereokameror för att se trafikskyltar och vägmarkeringar. Och GPS-mottagare för orientering. Och förstås en mobiluppkoppling. 

Att döma av bilder har Volvon inte den klassiska roterande lidarn från Velodyne på taket. Lidarsensorerna sitter istället runt karossen och läser av terrängen i olika vinklar och avstånd.

Bilen kommer inledningsvis att köra på vägarna runt Berlin. Den övervakas som sig bör av två tekniker i framsätet som kan ta över styrningen eller i värsta fall kasta sig över en stor röd nödstoppsknapp mellan sig.

Enklare kartor från Tom Tom används sedan länge i app- och GPS-navigatorer, även om Tom Tom slutat producera sin egen klassiska navigatorfamilj. 

De  högupplösta 3D-kartor som Tom Tom producerar används idag i förarassistansfunktioner som till exempel filhållning, och finns idag i en miljon fordon. Det finns inga mer avancerade självkörningsfunktioner än så idag på vägarna, men det finns många som försöker utveckla autonoma fordon och alla – utom Nissan och Tesla – tror att de kommer att behöva lidarsensorer som i sin tur behöver dessa 3D-kartor.

Tom Tom tar fram olika typer av vägkartor. De som lidarsensorer använder är inte de vanliga geometriskt förenklade skisser du hittar i en vägatlas, utan noggranna 3D-avbildningar av trafikmiljön där varje trottoarkant och vägskylt är inritad med centimeterprecision. 

3D-kartan jämförs med de lidardata som bilen hämtar in i realtid så att bilen vet exakt var den befinner sig. Därmed kan självkörande bilar rulla fram på en sorts virtuell räls och behöver endast bekymra sig om att hålla koll på det som dynamiskt händer kring bilen.

När bilen upptäcker att 3D-karta och terräng skiljer sig åt, upprättar den och skickar ett litet ”roadagram” om skillnaden. Också denna funktion testas i Volvobilen, liksom en funktion att dynamiskt strömma uppdateringar av olika typer av kartor till bilen.

En av Tom Toms konkurrenter är finska Here som började sin lidarkartläggning redan år 2013.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)