Google bygger bilen, Nokia vägkartan
Google är kanske ledande i att bygga självkörande bilar. Men Nokia kan bli den som levererar de centimeterdetaljerade sekunduppdaterade kartor utan vilka de självkörande bilarna inte kan röra sig ur fläcken.Googles bil kan bara köra på vägar som är 3D-kartlagda ner till minsta trottoarkant med centimeterprecision. Problemet är att det saknas en skalbar teknik för att bygga dessa kartor. Det är en av de kvarstående utmaningarna med självkörande bilar på allmän väg.
Nokia kan vara det företag som kommit närmast en fungerande lösning för att ta fram kartorna.
Medan Googles bilar snurrat varv efter varv kring Googles högkvarter i Montain View har Nokia under de senaste 1,5 åren 3D-kartlagt två miljoner kilometer väg i 30 länder på sex kontinenter.
Nokia har varit leverantör av digitala vägkartor sedan 2006. Företagets kartor täcker 200 länder och man har bland annat BMW, Mercedes, Garmin, Hyundai, Pioneer, Volkswagen och Toyota som kunder. En färsk stor kund är Baidu – Kinas Google. Data till kartorna hämtar Nokia från satellit- och flygplansbilder. Dynamiska GPS-stämplade data om trafiksituationen hämtar man från lierade företags fodonsflottor.
Nokias kartavdelning heter Nokia Here. Den Amerikanska tidningen Wired har besökt dess kontor i Berkeley och pratat om dess utveckling av nästa generations digitala vägkartor – centimeterupplösta 3D-kartor för självkörande bilar.
Självkörande bilar går på en virtuell räls. De kan bara rulla där den detaljerade 3D-kartan finns utlagd. Kartan visar vägens konturer, med trottoarkanter, vägskyltar, hastighetsgränser, trafikljus, med mera.
De självkörande bilarnas intelligens finns i stor utsträckning i denna karta. Genom att rulla utefter kartans virtuella räls klarar sig bilen med en egen beräkningskraft i nivå med en vanlig pc, och kan fokusera sig på att observera de ickestationära objekten kring sig och dynamiken i den aktuella trafiksituationen.
Nokia har kunnat luta sig mot att man redan har en fungerande infrastruktur för sin klassiska kartläggning. För den nya 3D-karttläggningen har Nokia utrustat ett par hundra bilar med lidar i storlek som läskburkar. De bygger 3D-kartor med hjälp av laserstudsar. 700 000 punkter i sekunden mäts upp med hjälp av 32 lasrar och tröghetssensorer som håller reda på burkens absoluta position och orientering.
Avdelningen i Berkeley kallar det de gör för ”reality capture”. Kartläggningen pågår dygnet runt. En flagga för varje bil visas på en väggkarta i Berkeleykontoret.
Det låter som om Nokia hittat en effektiv metod. Men den är fortfarande långt ifrån tillräcklig. Det krävs betydligt fler lidar-utrustade bilar på vägarna. Kanske borde alla bilar ha den?
När som helst kan en väg bli avstängd, omdirigerad eller drabbas av en översvämning eller en olycka, och då bör de självkörande bilarna i närheten får reda på detta direkt.
Är detta ens möjligt att åstadkomma? Det är sådana frågor som Nokia sysselsätter sig med nu.
Kan din bil upptäcka skräp på vägen, tanka upp observationen i Nokias moln för analys och hinna få en rapport skickad till bilen 50 meter bakom i tid för att den ska hinna väja? Över mobilnätet?
Knappast. Databehandlingen kommer att behöva ske mer lokalt, tror Nokias Peter Skillman, chef för Here, Nokias kartavdelning.
Och han sätter egentligen ribban ännu högre – han hoppas att bilen ska hinna förvarna passagerarna om undanmanövern innan den sker.
Läs Wireds artikel här (länk).
Nokia Here har information om sina projekt, här (länk).