JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svensk bränslecell i EU-test

Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – har fått in foten i det femåriga EU-projektet H2Haul. Här ska 16 tunga lastbilar, elektrifierade med bränsleceller och vätgas, användas för fälttester vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag.

I projektet ingår bland andra två europeiska fordonstillverkare, Iveco (stöttat av systerföretaget Fiat Powertrain Industrial) och VDL.

Totalt ska 16 fordon byggas om. Det är tre olika typer av tunga lastbilar, med en vikt upp till 44 ton, som ska elektrifieras med hjälp av bränsleceller och vätgas.

Alla fordon ska testas vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag i Belgien, Frankrike, Tyskland och Schweiz. För att det ska bli möjligt kommer man inom projektet även att bygga ett nät av tankstationer för vätgas.

– Att PowerCell valts ut som deltagare i ett projekt kring tunga lastbilar som elektrifieras med hjälp av bränsleceller är ännu en bekräftelse på vår ledande position inom bränslecellsteknologin, säger Per Wassén, vd för Powercell i ett pressmeddelande.

Projektet H2Haul – koordinerat av energikonsulten Element Energy – har fått totalt 12 miljoner euro från Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), som är ett samarbete mellan EU-kommissionen, branschorganisationen Hydrogen Europe och forskningsgruppen Hydrogen Europe Research.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)