Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – har fått in foten i det femåriga EU-projektet H2Haul. Här ska 16 tunga lastbilar, elektrifierade med bränsleceller och vätgas, användas för fälttester vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag.
I projektet ingår bland andra två europeiska fordonstillverkare, Iveco (stöttat av systerföretaget Fiat Powertrain Industrial) och VDL.
Totalt ska 16 fordon byggas om. Det är tre olika typer av tunga lastbilar, med en vikt upp till 44 ton, som ska elektrifieras med hjälp av bränsleceller och vätgas.
Alla fordon ska testas vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag i Belgien, Frankrike, Tyskland och Schweiz. För att det ska bli möjligt kommer man inom projektet även att bygga ett nät av tankstationer för vätgas.
– Att PowerCell valts ut som deltagare i ett projekt kring tunga lastbilar som elektrifieras med hjälp av bränsleceller är ännu en bekräftelse på vår ledande position inom bränslecellsteknologin, säger Per Wassén, vd för Powercell i ett pressmeddelande.
Projektet H2Haul – koordinerat av energikonsulten Element Energy – har fått totalt 12 miljoner euro från Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), som är ett samarbete mellan EU-kommissionen, branschorganisationen Hydrogen Europe och forskningsgruppen Hydrogen Europe Research.