Med hjälp av IR-moduler från Flir får det svenska bilsäkerhetsföretagets system för förarassistans och självkörning bättre möjlighet att upptäcka människor och djur i mörker.
Flir brukar hävda att IR-moduler ser upp till fyra gånger längre bort än vad bilens strålkastare når. Därmed minskar risken för olyckor.
För snart två år sedan lanserade företaget en plattform för fordonsindustrin baserad på IR-modulen Boson. Prestandamässigt ligger den okylda kameramodulen mellan den enklare Lepton och den vassare Tau (länk).
Boson har utbytbara objektiv och antalet bildpunkter är 320×256 eller 640×512 beroende på modell.
Flir har kompletterat kameramodulen med Movidius bildprocessor Myriad 2, som innehåller en hårdvaruimplementation av ett artificiellt neuronnät. Irländska Movidius ägs sedan 2016 av Intel. Dessutom har Flirs mjukvara anpassats så att den är kompatibel med Nvidias självkörningsplattform Drive.
Om Veoneer använder bildbehandlingsdelarna framgår inte av pressmeddelandet från Flir. Däremot kommer IR-tekniken att finnas med som en del av den lösning för självkörning enligt nivå 4 som en biltillverkare beställt av Veoneer.
Leveranserna är planerade att börja 2021.