Den självkörningsteknik som amerikanska Waymo utvecklar för sin taxiflotta kan komma att installeras även i privata bilar. Det avslöjade ingenjörer på Waymo under en frågestund på det sociala forumet Reddit. De berättade också att Waymos robottaxibilar snart får en ny sensorkapacitet som gör dem bättre på att hantera snö, regn och dammoln.
I slutet av förra veckan ställde amerikanska Waymo – syskonbolag till Google – upp på en frågestund på forumet Reddit. Några intressanta öppna frågor kunde bockas av och två större nyheter avslöjades.
Waymo tros allmänt vara det företag som kommit längst i utvecklingen av robottaxi. Sedan början av oktober kör vissa av dess robottaxibilar omkring helt tomma – med undantag av passagerna – i skarp trafik på gatorna i Phoenix, Arizona, USA.
Waymo utvecklar en geografiskt begränsad robottaxiflottor, medan till exempel Tesla utvecklar självkörning som extrafunktion i privatägda bilar. Därför blev det en överraskning när ingenjörerna på Reddit avslöjade att Waymos självkörningsteknik skulle kunna komma att hamna i privata bilar. Diskussioner ska pågå med partners om detta.
Satish Jeyachandran |
– Just nu ligger vårt huvudfokus på ride-hailing, lastbilstrafik och godleveranser mellan företag. Vad gäller privatägda bilar har vi aktiva diskussioner med biltillverkarpartners om att de ska kunna erbjuda Waymo Drive till kunder med privatägda bilar, skrev Waymos hårdvaruchef Satish Jeyachandran på Reddit.
– Håll ögonen öppna för mer nyheter om detta – vi har en väldigt cool affärsidé på gång.
En kommentator, alltså inte Waymo själv, gissade att Waymo vill låta privatpersoner upplåta sina egna extrautrustade bilar att användas i Waymos taxiflotta. Det är en spännande möjlighet som diskuterats länge kring självkörande bilar.
Nåot annat som avslöjades på Reddit är att Waymo snart kommer att introducera version 5 av sin hårdvaruplattform och att den kommer att innehålla en ny ”sensormodalitet”.
Exakt hur det ordet ska tolkas vidareutvecklar inte Waymo. Det låter inte som en ny sensor. Men om Waymo kanske skulle integrera data från olika sensorer på ett nytt sätt, eller programmera om sin radar, eller introducera ett nytt sätt att tolka data från radarn – så skulle dessa lösningar kunna beskrivas som nya sensormodaliteter.
Waymo tror att den nya hårdvaruplattformen kommer att göra dess robottaxi bättre på att hantera regn, snö och dammoln.
Waymo kan inte fjärrstyra sina robotaxibilar, avslöjade ingenjörerna. Fjärrstyrning har föreslagits som en lösning på oförutsägbara situationer som robottaxin inte är programmerad för att hantera. En idé är att direkt ta över ratt och broms via mobilnätet. En annan är att låta en operatör rita in ett spår på kartan för bilen att följa.
Men inget av detta är alltså något som Waymos bilar stöder.
Eller gör de kanske det ändå? Syftade Waymos ingenjörer kanske bara på direkt styrning? Ingenjörerna avslöjade nämligen samtidigt att bilarna kan beordras att svänga av vägen eller ta en alternativ rutt om till exempel väderrapporter ser olycksbådande ut.
Ytterligare något som avslöjades var att Waymos bilar delar trafikinformation med varandra dynamiskt, om till exempel avspärrningar eller nya objekt som dyker upp. Även detta är en gammal idé, men nu vet vi att Waymo implementerat den.