JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 22 februari 2020 VECKA 08

Kommunägda Trollhättan Energi har tagit steget från att vara ett energibolag till att bli ett infrastrukturbolag. Medvetna val med ingredienser som IoT och Lora-nät har visat vägen.

Redan för sex år sedan byggde Trollhättan Energi sin första snabbladdningsstation för elbilar. Mellan 2016 och 2017 öppnade bolaget över hundra publika laddplatser i kommunen.

– På så sätt visar vi för invånarna att elbilen är på väg, och vi visar också att det är möjligt att använda den i Trollhättan, förklarar Jonas Bergqvist på Trollhättan Energi i ett pressmeddelande.

Att tillhandahålla rätt teknik, men också utbilda användarna, är två centrala bitar för att bolaget ska kunna driva på utvecklingen i rätt riktning.

–  Vi har solceller, elbilsladdning, energilagring och elnät och handel – och alla dessa delar fungerar i symbios. Men för våra invånare är det svårt att se vad det innebär, både för miljön och för plånboken, och här tror jag att vi kan spela en viktig roll.

Människor – både som privatpersoner och företagare – måste förstå skillnaden på energi och effekt. Detta eftersom effekttaxa och effektbegränsningar kan bli verklighet i framtiden, och då måste individer bland annat förstå när de ska ladda sin elbil och inte, och varför det är så.

Med hjälp av IoT vill Trollhättan Energi även flytta ansvaret från användaren. På sikt ska det vara det smarta hemmet som styr både elbilsladdning och uppvärmning. Det ska agera utifrån premisser som beslutats på förhand.

– Till exempel kan det bli aktuellt att effektbegränsa fjärrvärmen för vissa fastigheter mellan klockan 7 och 9 på morgonen, och hålla uppe temperaturen genom att öka den en halv grad timmen dessförinnan.

För att det ska bli möjligt har Trollhättan Energi täckt hela Trollhättan med ett Lora-nät. Flera master finns på plats med en räckvidd på över en mil. De kommunicerar med sensorer i staden som mäter allt från temperatur, koldioxidnivåer till luftfuktighet.

– En bostadsrättsförening eller en hyresvärd kan nu bli en del i att undvika effekttoppar och dessutom minska sina el- och uppvärmningskostnader, säger Jonas Bergqvist i pressmeddelandet, och adderar:

– Precis som Google Maps berättar vilken väg som går snabbast, vill vi kunna visa när det är bäst att ladda bilen.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)