Volta Trucks startade för mindre än ett år sedan men har lagt ribban högt. Redan nästa år ska de första elektriska lastbilarna utvecklade för varudistribution i städer vara i trafik, rapporterar Di Digital.
Bakom företaget finns duon Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen med gott om erfarenhet i bagaget. Den ena har passerat 60-strecket och den andra är snart där. Planen är att rulla ut en första flotta i London och Paris under 2021.
Tanken är att kunderna ska skriva kontrakt på sju år och att Volta Trucks ska stå för service och drift inklusive laddning.
Lastbilarna är helt elektriska och har en totalvikt inklusive last på 18 ton. Räckvidden är 15 mil på en laddning samtidigt som maxhastigheten är 90 km/h.
Lastbilarna är designade för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar och sätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.
Planen är att det ska finnas en testflotta på totalt 20 fordon i London och Paris, bolagets två första marknader, under 2021.
– När vi når över 100 eller 200 bilar i en stad räknar vi med att affären kommer att gå runt, säger Carl-Magnus Norden till Di Digital.
Han är grundare och har tidigare varit verksam inom den traditionella industrin och fastighetssektorn. Han har bott i såväl Belgien, Frankrike som Storbritannien. Teknikchef är Kjell Walöen med ett förflutet på Volvo Cars.
Tillverkningen kommer inledningsvis att ske i Storbritannien och företaget har rekryterat en brittisk vd i form av Rob Fowler.
Hittills har Volta Trucks tagit in 20 miljoner kronor från externa investerare, men planen är att ta in 210 miljoner kronor under året skriver Di Digital.