Den europeiska flygplanstillverkaren presenterade idag tre koncept för ett utsläppsfritt flyg som kan komma i trafik år 2035. Alla baseras på vätgas.
– Jag är övertygad om att vätgasen – både som syntetiskt bränsle och som primär kraftkälla för flyget – har bäst potential att sänka flygets klimatavtryck, säger Airbus vd Guillaume Faury i ett pressmeddelande.
ZEROe som konceptet döpts till kommer i tre varianter för olika distanser och antal passagerare. Det är både konventionella flygplansmodeller, liknande de som funnits sedan passagerarflygets barndom, men också en modell där flygplanskroppen består av en V-formad vinge.
Den första modellen har en modifierad gasturbinmotor som drivs med vätgas. Planet kan ta 120 till 200 passagerare och får en räckvidd på över 2000 sjömil vilket är tillräckligt för interkontinentala linjer. Vätgasen lagras i flytande form.
Den andra modellen drivs av en turbopropmotor som även den förbränner vätgas istället för dagens flygbränsle. Modellen kan ta upp till 100 passagerare och får en räckvidd på lite drygt 1000 sjömil.
Airbus har också skissat på en helt ny design där vingarna och kroppen smälter samman. Lösningen öppnar helt andra möjligheter att utforma kabinen och fördela vätgasen i planet. Modellen är tänkt att ta upp till 200 passagerare och ska ha samma räckvidd som ett plan med jetmotorer.
De första vätgasplanen är planerade att tas i drift år 2035 vilket förutsätter att flygplatserna byggs om så att planen kan tankas med vätgas.