Hittills har elektriska lastbilar framförallt använts för kortare sträckor i storstadsområden. Nu har DHL Freight och Volvo Lastvagnar startat ett pilotprojekt för att köra helt eldrivet även på längre sträckor och med högre totalvikt.
Inom ramen för samarbetet ska en helelektrisk Volvo FH med en kombinerad bruttovikt på upp till 60 ton transportera gods mellan DHL:s terminaler i Göteborg och Jönköping. Körningarna inleds i mars och sträckan är 15 mil.
Bland annat vill man utvärdera lämplig batterikonfiguration och behovet av laddinfrastruktur. Under testerna laddas lastbilen i Göteborg och Jönköping.
Projektet är en del av REEL, ett svenskt initiativ som drivs av Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.
Volvo serietillverkar redan idag de elektriska lastbilarna Volvo FL och Volvo FE för stadsdistribution.
Vid slutet av förra året började Volvo Lastvagnar i Nordamerika sälja VNR Electric och i år går startskottet för försäljningen av sortimentet med elektriska produkter för tung transport i Europa. Målet är att sortimentet ska vara fossilfritt år 2040.