JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Sedan januari 2018 har Teslabilar kolliderat elva gånger med stillastående utryckningsfordon på amerikanska vägar. Nu inleder trafikmyndigheten Nhtsa en undersökning.

Vid samtliga dessa elva kollisioner har förarassistansfunktion Autopilot varit aktiverad. En uppenbar möjlighet är att förarna har brustit i sin uppgift att övervaka Autopilot, som kombinerar filföljning med hastighets- och avståndshållare. 

Nu gör Nhtsa det till sin uppgift att analysera om gränssnitten i Teslabilarna gör tillräckligt för att se till att föraren håller koll på körningen. Nhtsa ska också undersöka hur självkörningen fungerar rent tekniskt, och under vilka omständigheter det är tillåtet för föraren att aktivera funktionen. 

De flesta av kollisionerna skedde i mörkret, men utryckningsfordonen ska ha varit med markerade med blåljus, vägkoner eller på andra sätt. Kollisionerna resulterade i 17 skadade och ett dödsfall.

Nhtsa ska klarlägga hur var och en av de elva olyckorna skedde.

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)