Sedan januari 2018 har Teslabilar kolliderat elva gånger med stillastående utryckningsfordon på amerikanska vägar. Nu inleder trafikmyndigheten Nhtsa en undersökning.
Vid samtliga dessa elva kollisioner har förarassistansfunktion Autopilot varit aktiverad. En uppenbar möjlighet är att förarna har brustit i sin uppgift att övervaka Autopilot, som kombinerar filföljning med hastighets- och avståndshållare.
Nu gör Nhtsa det till sin uppgift att analysera om gränssnitten i Teslabilarna gör tillräckligt för att se till att föraren håller koll på körningen. Nhtsa ska också undersöka hur självkörningen fungerar rent tekniskt, och under vilka omständigheter det är tillåtet för föraren att aktivera funktionen.
De flesta av kollisionerna skedde i mörkret, men utryckningsfordonen ska ha varit med markerade med blåljus, vägkoner eller på andra sätt. Kollisionerna resulterade i 17 skadade och ett dödsfall.
Nhtsa ska klarlägga hur var och en av de elva olyckorna skedde.