JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo investerar i israelisk skärmteknik

Uppstartsbolaget Spectralics teknik kan användas för att projicera objekt – som upplevs befinna sig på avstånd – på vindrutan. Biltillverkaren Volvos riskkapitalbolag investerar en okänd summa i det israeliska bolaget.

Spectralics har en bakgrund inom rymdområdet med sin lösning för att skapa optiska fenomen. Företaget behärskar hela kedjan från material och hårdvara till mjukvara.

En av företagets lösningar utgörs av en tunn flerlagers combiner, en så kallad MLTC. Den ser ut som en genomskinlig film och kan appliceras på ytor av olika former och storlekar. Om man integrerar den i bilens rutor kan den visa överlagrade objekt på glaset, lite som en heads-up-display men med den skillnaden att den som ser objekten upplever att de befinner sig en bit bort.

Tekniken kan exempelvis användas för att uppmärksamma föraren på olika faror.

Spectralics är visserliugen israeliskt men har deltagit i inkubatorn MobilityXLab i Göteborg som drivs av Cevt, Ericsson, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)