Amerikanska Waymo har hittills utvecklat sin förarlösa taxitjänst på ombyggda standardbilar. När nu företaget tar steget till en riktig rattlös robotaxi, är det kinesiska Geely som blir leverantör. Modellen heter Zeekr och är utvecklad i Göteborg.
Hittills har du bara sett robotaxibilar på utställningar.
Det är de här skåpliknande symmetriska fordonen där det inte finns någon ratt eller pedaler. De brukar ha alla stolar vända mot mitten så att passagerarna kan titta på varandra. Robotaxin kan lika gärna rulla iväg framåt som bakåt.
Det är fordon utvecklade exklusivt för passagerare, inte för förare.
Waymos första robotaxi har dock valt att placera alla stolar åt samma håll – det kanske är mer bekvämt i verkligheten?
Den ser utifrån ganska mycket ut som en skåbil, strömlineformad som den är i bara en riktning. Golvet är platt. Det saknas mittstolpar för att det ska vara enkelt att ta sig in och ut. Det är högt till tak och gott om plats för benen.
Modellen heter Zeekr och är utvecklad i Göteborg.
Under ett decennium har Waymo förfinat sitt självkörningssystem och under de senare åren anpassat det till en område i Phoenix, Arizona, där förtaget nu bedriver en kommersiell förarlös taxitjänst i ombyggda stadsjeepar av märkena Fiat Chrysler Pacifica och Jaguar I-Pace.
Nu är det dock dags att introducera en riktig robotaxidesign.
Sensorerna och självkörningsdatorn ska installeras på elfordonet Zeekr. Systemet redan anpassat för att fungera även på Waymos självkörande lastbilar.
Zeekr kommer att adderas till Waymos taxiflotta ”under de kommande åren”, skriver Waymo.