JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så ska föraren i Uberolyckan försvara sig

Hon tittade inte på video när olyckan skedde, utan lyssnade bara. Det argumentet kommer operatören i en experimentell självkörande bil att använda när hon försvarar sig i rättssalen för att ha orsakat en dödsolycka.

Det har gått fyra år sedan Ubers experimentella självkörande Volvo XC90 körde på och dödade en kvinna i Tempe, Arizona.

En utredning av haverimyndigheten NTSB lade skulden på många faktorer, från bristande säkerhetskultur på Uber till att offret var drogpåverkat. Även trafikmyndigheten NHTSA kritiserades för bristande reglering av experimentell självkörning i skarp trafik.

Men den enda person som drabbats av en rättslig påföljd är teknikern som satt i bilens förarsäte. Hennes uppgift var att se till just den här typen av olycka inte skulle kunna inträffa.

Hennes uppgift var att ingripa när bilens självkörning inte fungerade som den skulle. 

Men en film visar att hon hade blicken fästad nedåt flera sekunder innan olyckan. Därför har hon åtalats för vållande till annans död.

Tidningen Wired publicerade igår ett långt reportage med fokus på operatören och avslöjar en liten men kanske inte oviktig detalj i hennes försvar.

Tidigare har många – även Elektroniktidningen – antagit att hon roade sig med att titta på video eftersom hennes mobil bevisligen strömmade Internetkanalen Hulu fram till strax efter olyckan.

Men under rättegången kommer hon att hävda att hon tittade på sin arbetsmobil. Hon bara lyssnade på Hulu och det var tillåtet att lyssna. På sin arbetsmobil ska hon ha övervakat arbetsplatsens Slack-kanal.

Filmen från förarkupén ska enligt hennes advokater bevisa detta. Arbetsmobilen är placerad där hon tittar. Hennes egen mobil är placerad längre bort dit hon sträcker sig när hon senare ringer efter polisen.

Hennes advokater kommer även att peka på alla de andra faktorer som enligt NTSB:s utredning bidrog till olyckan. Uber hade bland annat reducerat antalet operatörer i bilen från två till en. Tidigare kunde en av dem titta på vägen och den andra anteckna avvikelser och titta på Slackkanalen.

En av operatörens arbetskamrater påpekar i Wireds reportage att olyckan kunde ha hänt vem som helst – alla förare blir då och då distraherade.Det är väldigt svårt att behålla fokus när du övervakar ett automatiskt system som nästan alltid fungerar.

Detta var ytterligare en av de faktorer som låg bakom olyckan, även enligt NTSBs rapport, som säger att det är förutsägbart att en operatör i den situationen då och då kommer att vara distraherad.

Juryn måste kunna dra slutsatsen att hon varit ”grovt försumlig” för att kunna fälla henne. Det räcker inte att hon bara varit ”försumlig”.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)