Mjukvara, datavetenskap och analys, produkthantering, onlineförsäljning och användarupplevelse. Det blir arbetsuppgifterna för de 700 personer som Volvo ska anställa i Stockholm.
År 2025 ska Volvo utveckla minst hälften av all mjukvara internt och sälja minst hälften av alla bilar över webben.
För att klara målen utökar företaget verksamheten i centrala Stockholm med en teknikhub.
Lokalerna kommer att renoveras och moderniseras senare under året och kommer även att fungera som bas för företagets övriga verksamhet i Stockholmsregionen.
– Stockholm är en hotspot för talang inom tech och nu vill vi skapa en innovativ, kreativ och samarbetsinriktad arbetsplats som ska locka människor från hela världen. Rekryteringsprocessen pågår redan och vi söker nu nya medarbetare som kan hjälpa oss att driva företaget framåt, säger Hanna Fager på Volvo Cars i ett pressmeddelande.
För att kunna bygga de bästa mjukvarudefinierade bilarna och verkligen dra nytta av denna interna mjukvaruutveckling centraliserar företaget även datoriseringen till ett kraftfullt processorsystem inuti de nya helelektriska bilarna.
Förändringen kommer att underlätta för Volvo att införa ny mjukvara och nya funktioner i kundernas bilar genom onlineuppdateringar.