Chalmers Ventures tror på AI som skapar fordonsdesign som kunden vill ha den. Nu får tio års forskning inom området uppbackning av företagsinkubatorn.
Intended Future heter företaget som Chalmers Ventures öppnat dörren till.
Företagets affärsidé baseras på tio års forskning inom upplevd produktkvalitet. Tanken är att med datadriven analys och skräddarsydda AI-algoritmer hjälpa ingenjörer att konstruera det en kund vill ha.
– Vi översätter mänskligt beteende till siffror. Det sparar tid och pengar redan i ett tidigt skede av produktutvecklingen, säger Kostas Stylidis, vd på Intended Future, i ett pressmeddelande.
I ett första skede riktar sig Intended Future mot fordonsindustrin med sin tjänst. Men på sikt kan tekniken också tillämpas inom bygg och annan produktbaserad industri.
– Vad är viktigt att lägga pengar på, utifrån ett kundperspektiv. Det är en fråga som ingen har ett riktigt bra svar på. Här kan Intended Future hjälpa bolag att lägga pengar på rätt saker, säger Ana-Maria Popescu, affärscoach på Chalmers Ventures i pressmeddelandet.
Kostas Stylidis menar att det finns skillnader mellan vad exempelvis en typisk Mercedes- och Teslaförare vill ha. Där kan företagets system hjälpa till att nå specifika kundgrupper och förstå vad de verkligen vill ha för att uppleva att exempelvis en bil har rätt materialval.
Samtidigt har företaget kunnat visa att ett val ofta handlar om vad personer vant sig vid.
– Samma saker som finns i en smartphone upplevdes som okej att ha som touch-screen. Men inte något annat, som reglage för air condition eller vindrutetorkare, säger Kostas Stylidis.
Tanken är att tjänsten också ska användas för att välja bort detaljer som inte tillför något viktigt för en kunds upplevelse.