JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tyskland satsar 8,2 miljoner euro i ett projekt för att utveckla digitala pass för batterier. Ambitionen är att en gång för alla lösa problemet med spårbarhet för batteriråvaror genom att införa ett standardiserat system.

Tanken är att ett batteripass ska göra det enkelt att få en översikt över vilka material ett batteri innehåller samt varifrån de kommer. Här ska finnas information om batteriets hela livscykel, inklusive utsläppen som orsakas vid utvinningen av råvarorna. Likaså ska passet göra det lättare att säkerställa att råvarorna är framtagna på ett etiskt sätt.

Projektet som nu finansieras med cirka 85 miljoner kronor av den tyska staten samlar elva tyska deltagare: batteritillverkare, biltillverkare och forskningsinstitut. Här ingår exempelvis BMW, Mercedes, Audi, kemijätten BASF samt den tyska vetenskapsakademin Acatech.

Det tyska projektet påstås vara det första försöket att ta fram en lösning som ska göra det möjligt att följa den batteriförordning som EU väntas rösta igenom senare i år och som är tänkt att börja gälla senast 2027.

Enligt förslaget kommer batteriförordningen bland annat att kräva märkning av ett batteris koldioxidavtryck. Likaså kommer det att införa minimikrav på andelen återvunna metaller vid tillverkningen. Kraven kommer att gälla alla batterier, både de i elbilar och de i andra prylar som drivs av batterier.

Det tyska projektet löper över tre år.

Samtidigt bör påpekas att exempelvis organisationen Global Battery Alliance – där biltillverkare såsom Volvo, Volkswagen, Renault och BMW ingår – också planerar att införa ett batteripass.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus