Kina moderniserar sin lagstiftning kring batteriåtervinning för att göra det lättare att hantera raffinerat material från förändrade återvinningsmetoder.
Nya regler reder ut frågetecken kring vilka processade batterimaterial det är tillåtet att importera. Det handlar bara om en liten justering av en standard, men det kan komma att få stor betydelse.
Kina har – till skillnad från Europa och USA – en etablerad näringskedja för återvinning och återanvändning av batterier. Den är reglerad med standarder bland annat eftersom Kina inte vill importera batteriskräp.
Problemet är att nya metoder för att återvinna gett upphov till nya produkter som återvinnarna gärna vill handla med, men som inte täcks av lagen. Nu ändras spelreglerna för import med hjälp av en ny standard med beteckningen YS-T 1460-2021.
Nyheten berättas av Hans Eric Melin som är expert på batteriindustrin och driver analysföretaget Circular Energy Storage.
Tekniskt handlar det om något så enkelt som proportioner. Tidigare var det tillåtet att importera produkter som innehöll minst en femtedel nickel eller kobolt. Nu räcker det att summan av de två är en femtedel.
Därmed blir livet direkt lättare för ett antal återvinnare i Sydostasien och Sydkorea som producerar sådant material.
Nästa steg kan bli en standard för materialprodukter där även den tredje batterimetallen litium ingår, och där summan av deras andel kan tillåtas vara en fjärdedel. Det hoppas i alla fall representanter från återvinningsindustrin som Hans Eric Melin talat med.
Allt som kan underlätta återvinning just nu är välkommet eftersom det finns ett underskott på batterimaterial vilket lett till att priserna på metallerna har ökat – litium har blivit hela 900 procent dyrare på ett år.
Begagnade batterier i Kina kan idag kosta 120 procent mer än det rena priset på kobolten och nicklet de innehåller. I ett sådant läge är det som återvinnare riskabelt att vara mellanhand eftersom priset kanske hinner sjunka redan innan det raffinerade materialet kan säljas vidare.
FOTO: Hans-Eric Melin