Den 1 juni får du chansen att lära dig mer om allt det som händer i Kina inom området battery swap – att byta ut batteriet istället för att ladda det.
Tekniken är redan stor. Inte mindre än hälften av de 10 500 elektriska tunga lastbilar som såldes i fjol i Kina kunde göra batteribyte.
Proportionerna väntas bli desamma i år samtidigt som antalet fordon i kategorin väntas bli 2–3 gånger större.
Att byta batteri går snabbare än att ladda. Det kan slita mindre på batteriet, ge jämnare belastning på elnätet och utnyttja den totala batterivolymen effektivare. Dessutom krävs mindre infrastruktur än för laddstationer.
Batterimacken i sig är ett energilager med de möjligheter detta för med sig att bli en aktör i elnätet.
Inom personbilar har Kina satt upp utrullningsmål och stora aktörer som batterijätten CATl gör investeirngar.
Vad gäller tunga fordon kan du lära dig mer i ett seminarium den 1 juni arrangerat av forskningsprojektet Sweden-China Bridge.
Halmstadprofessorn Mike Danilovic är värd, liksom Arne Nåbo på VTI och Per Lindahl på Logistikia. Trafikverket och VTI håller presentationer.
Men framför allt kommer du att få inblickar från kinesiska elbolag, systemutvecklare, operatörer, fordonstillverkare och distributörer.
Registrera dig här för att få en länk till webinariet, som är gratis och äger rum den 1 juni klockan 9–12.