JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Första Voltan rullar av bandet

Idag blev svenska Voltas första lastbil klar, den är helelektrisk med en lastkapacitet på 8,6 ton. Volta Zero ingår i en förserie byggd i Österrike som ska användas för olika tester

Volta Trucks grundades så sent som år 2019 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöenmen. Huvudkontoret finns i Sverige medan utvecklingen sker i Storbritannien och produktionen görs i Steyr, Österrike.

Lastbilen är utformad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.

Lastbilen är tvåaxlig med en lastkapacitet på 8,6 ton. Totalvikten hamnar då på 16 ton.

Idag rullade den första bilen som bytts i Österrike ut ur fabriken. Den är ett så kallat verfieringsfordon som ska ingå i en flotta av testfordon hos kunder, som nu kommer att kunna testa och Volta Zero i sin rätta miljö.

Volta Trucks planerar för produktionsstart av beställda fordon och leverans till kund under första kvartalet nästa år.

Produktionen sker i Steyr Automotives (Tidigare MAN) fabriker som reserverat kapacitet på 14 000 fordon om året under kontraktsperioden.

I dagsläget har Volta Trucks beställningar på 6500 fordon.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)