Amerikanska Waymos självkörning är bättre på att hantera livsfarliga trafikincidenter än en tänkt ideal förare som alltid har full uppmärksamhet. I alla fall om man får tro Waymos egen forskning.
Waymos forskare har tidigare simukerat och rapporterat om hur Waymos bilar skulle ha betett sig i 72 faktiska dödsolyckor. Den studien presenterades för ett år sedan och resultatet var slående – Waymobilar skulle inte orsakat någon krasch alls.
Och de skulle kunna ha avstyrt eller mildrat alla utom åtta procent av olyckorna om de var så kallade ”respondenter” som var involverade i incidenten.
Referensmaterialet som simuleringarna bygger på är rekonstruerade verkliga dödsolyckor som inträffat i Chandler, Arizona, det vill säga i just de områden där Waymo själv bedriver självkörning idag.
Nu har Waymos forskare höjt ribban ytterligare, och ställt frågan vad som hade hänt om den verkliga föraren hade varit en tänkt ideal förare. En sådan har inga superkrafter, men den är alltid på hugget med blicken framåt och med full kapacitet att manövrera.
Den ideala föraren kallas med en akronym för en ”Nieon” – ”Non impaired with eyes always on the conflict”.
Därmed exkluderas förare som kanske var berusade, trötta eller distraherade vid de verkliga olyckorna.
Och det var det tydligen många av förarna i de verkliga dödsolyckorna som var!
För när de verkliga förarna ersätts av simulerade Nieon-förare inträffar merparten av olyckorna inte överhuvudtaget.
Och där det ändå sker en olycka blir konsekvensen vanligen mildare.
Men även i jämförelse med en ideal förare är Waymo fortfarande tydligt bättre. Det är det resultat av simuleringen som Waymo väljer att betona i ett blogginlägg.
I simuleringen ser Waymos bilar till att 75 procent av verklighetens dödsolyckor inte ens blir några kollisioner överhuvudtaget. Nieon-förarna gör bra ifrån sig, men lyckas ”bara” förhindra 62,5 procent av olyckorna.
Där det trots allt blir kollisioner lyckas både Waymo och Nieon oftast undvika allvarliga skador.
Kvar finns sju procent olyckor med allvarlig utgång för Waymo och 16 procent för Nieon.
Allt alltså enligt Waymos egna simuleringar.
De utgår från de körmiljöer där Waymos bilar självkör idag. Forskarna påpekar att det finns stora skillnader i vilken typ av olyckor som inträffar i olika sorters trafik och att siffrorna av bland annat det skälet inte kan generaliseras till andra platser.