JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Laddföretaget Monta inför en ny funktion i sin mjukvarplattform för laddplatser nämligen möjligheten att ta betalt enligt timtaxa.

Elbilsägare vet att variabiliteten är stor när det gäller prissättning på offentliga laddplatser. Aktörerna är många och prissättningsmodellerna ännu fler.

I den här röran seglar nu laddföretaget Monta och rör till det hela ytterligare. Kan man säga. Det danska mjukvaruföretaget säljer en plattform för elbilsladdning.

Eller så kan man säga att Monta ågärdar något som kanske får betraktas ett ännu strörre problem just nu, bristen på koppling mellan vad bilägaren batalar per kWh och vad elen faktiskt kostar.

Dagens laddstationer har ett fast pris för den som laddar, oavsett pris på dygnet. Samtidigt är det verkliga elpriset på elmarknaden något som sätts per timma och kan variera stort under samma dag och mellan dagar.

Oftast är elen exempelvis billigare på natten än på dagen – ibland mycket billigare.

Laddstationsägaren lösning har enligt Monta blivit att höja sina fasta priser.

– Det innebär att den som laddar när elpriset egentligen är lågt riskerar att betala onödigt stora pengar, skriver Monta i ett pressmeddelande.

Därför lanserar Monta nu en spotpristjänst för  laddoperatörer. Det handlar om en ny funktion som Monta introducerar i sin befintliga mjukvara.

Den gör det möjligt att ställa in en rörlig prissättning baserad på aktuellt spotpris. Därmed kan priset för slutkunden baseras på den verkliga kostnaden för operatören. 

– Elbilsmarknaden har levt i lite av en bubbla, där människor har accepterat att saker och ting är som de är. Det finns fortfarande laddstationer där man inte kan se vad priset är innan man börjar ladda, och då får man bara hoppas på det bästa när man ska betala, säger Marcus Enetjärn, Sverigechef för Monta.

På dagens laddmarknad för kunderna finns antingen ett fast pris per kWh eller ett abonnemangsavtal.

– Denna metod inte är tillräckligt transparent nu när elpriserna har blivit så höga.

Rörlig prissättning är relativt nytt inom laddbranschen, men enligt Monta har efterfrågan ökat den senaste tiden till följd av de kraftigt höjda elpriserna.

– Det var detta som fick oss att börja arbeta med den här lösningen.

Funktionen erbjuds även företag vars tjänstebilar går på el och till bostadsrättsföreningar.

– Bostadsrättsföreningar ska helst inte tjäna pengar på de boende, men inte heller riskera föreningens pengar i ett sådant här läge.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus