JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

I juli 2024 måste elbilsbatterier som säljs i Europa ha en CO2-deklaration och i juli 2027 släpps de inte in om de inte uppfyller vissa minimikrav. Det är en del av en miljölag som EU klubbade i fredags. Miljögruppen Transport & Environment (T&E) gör tummen upp.

Slutbetyget från T&E är att EU blir en global förebild och får världens hållbaraste batterier.

– Elbilsbatteriernas avtryck på miljö och samhälle kommer att förbättras avsevärt, skriver T&E i ett pressmeddelande.

Batterikedjan måste enligt lagen dokumentera arbets- och miljöförhållanden  hela vägen till gruvan. Lagen ställer även krav på återvinning. 

– Batterier är redan mycket hållbarare än att bränna olja, men de kan fortfarande bli mycket bättre, säger Alex Keynes, T&E:s talesperson inom hållbara fordon.

Från 2027 måste batteritillverkare återvinna 90 procent av batteriets nickel och kobolt. År 2031 ska andelen vara 95 procent. För litium är samma siffror 50 procent respektive 80 procent.

Enligt T&E gynnar lagen europeiska batteritillverkare, som inte behöver grubbla över konkurrens från batterier som tillverkats i en dålig energimix eller med bristande respekt för miljö och mänskliga rättigheter.

Utländska konkurrenter kommer att tvingas till investeringar på dessa områden för att kunna konkurrera.

T&E lämnar brasklappen att lagens detaljer måste utformas så att greenwashing blir omöjligt.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus