Litiummetallceller – det är den teknik som Northvolt kommer att använda i sin första generation batterier för luftfart. Tekniken utvecklas på det amerikanska dotterbolaget Cuberg.
Ett utvecklingsprogram startar nu på Northvolt för att produktifiera battericeller för flyg. Tekniken ska ge hög energitäthet och låg vikt. Tekniken i sig validerades i fjol somras och finns redan hos kund.
På Cuberg finns idag celler i modulformat med en kapacitet på 20 amperetimmar (Ah) och en viktdensitet 405 wattimmar per kilogram (Wh/kg). I modul är densiteten 280 Wh/kg och 320 Wh/ℓ.
Modulen har klarat termiska tester för flygtillämpningar.
Cubergs celler har en anod av litium och använder Cubergs egen flytande elektrolyt. Tillverkningsprocessen utnyttjar endast maskiner och material som redan används i industrin.
Northvolt tillverkar idag litiumjonceller av NMC-typ för främst elbilar men även för energilager och andra elnätsfunktioner. I år inleddes uppskalning till volymproduktion.
Northvolt grundades 2016. På företaget arbetar 4 500 personer från 110 länder. Northvolt har hittills beställningar på 55 miljarder dollar från BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars, Polestar med flera.
Cuberg i San Leandro, Kalifornien, grundades 2015 och köptes av Northvolt år 2021.