Även biltillverkaren Stellantis vill nu samarbeta med en kinesisk tillverkare om att producera nya modeller.
Leapmotor är den som som fått förfrågan, känd för sin plattform Fyrklöver, från Stellantis (Citroen, Opel, Peugeot, Fiat, Chrysler, Jeep, med flera) om att ta fram modeller för den kinesiska marknaden.
Uppgiften kommer från nyhetsbyrån Bloomberg, som uppger att förhandlingar pågår
Leapmotor grundades i december 2015 och har sitt huvudkontor i Hangzhou. Intressant för Elektroniktidningens läsare är att Fyrklöver använder en egenutvecklad AI-processor, Linxin, för självkörning och förarassistans.
Fyrklövers battericeller är dessutom integrerade i chassit. De bildar ett så kallat strukturellt batteri.
Även VW har ett samarbete med Leapmotor, liksom med Xpeng i vilket VW nyss investerade 700 miljoner dollar. Dessutom förhandlar VW med FAW. Ford samarbetar med Changan och Jiangling, och GM med SAIC och Wuling, alla kineser.
Leapmotor säljer fyra elbilar i Kina: den lilla kombin T03, stadsjeepen C11, coupén S01 och sedanen C01. Den sistnämnda ska ha en NEDC-räckvidd 700 km.