JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Självkörande ID Buzz 2026

Det är första gången ett autonomt fordon volymproduceras för en kommersiell marknad. Modellen är avsedd för exempelvis skyttelbussar och varutransporter.

Amerikanska Waymo och kinesiska BYD har idag egenutvecklade kommersiellt aktiva flottor av autonom robotaxi som tar begränsade typer av körningar inom avgränsade områden – det som kallas självkörning på nivå SAE4. Men ingen producerar SAE4-fordon för en öppen marknad. Det är VW först att annonsera.

VW ID Buzz AD ska till exempel på egen hand kunna köra till vissa lastnings- och lossningsstationer, eller till kundadresser.

Israeliska Mobileye levererar självkörningstekniken på en egen självkörningsdator och egenutvecklad mjukvara, inklusive 3D-kartor. 

Mobileye ska även leverera komponenter för självkörning på SAE2- och SAE3-nivå till VW-märken som Audi, Bentley, Lamborghini och Porsche. Flera komponenter är gemensamma för de olika självkörningssystemen.

Hårdvaran för SAE4 består av två redundanta datorer, tretton kameror, nio lidar och fem radar. Fordonet är konstant uppkopplat för kartuppdateringar och realtidsdata.

Mobileye ska även leverera fleet management.

År 2026 hoppas VW:s avdelning för kommersiella fordon, VWCV, att kunna erbjuda sin första autonoma ID Buzz.

Mobileye är en nestor inom förarassistans och släppte sin första bildanalysprocessor år 2008. Intel köpte Mobileye år 2017.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)