När Volvo börjar leverera stadsjeepen EX90 senare i år är batteriet stämplat med uppgifter om bland annat återvunnet innehåll och råmaterial. Det är nära tre år innan EU kräver det.
Leverantörernas energförbrukning vägs in, liksom energins koldioxidavtryck. Batterimaterialet kan spåras från en enskild gruva till en enskild bil.
Därefter uppdateras passet med ny information under hela batteriets livscykel. Tanken med EU:s digitala produktpass (DPP) är att stödja en cirkulär ekonomi.
En QR-kod på insidan av bildörren leder till det digitala passets stämplar. Blockkedjeteknik används för att signera informationen.
Volvos pass utvecklas tillsammans med det brittiska startupföretaget Circulor. Passet adderar en kostnad på tio dollar per bil.
Om du vill veta mer om batteripass:
• Kraftveteranen Patrick Le Fevres skrev om digitala produktpass i Elektroniktidningens novembernummer.
• Här är en färsk rapport från Direktivsdagen i mars. Mycket kring produktpassen är fortfarande oklart.