JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Jan Tångring: Kommer VW lyckas med Chat GPT i bilen?

Jan Tångring:
Blir VW:s AI-bott
vettigt sällskap i bilen? 

Volkswagens bilmodeller av årsmodell 2025 adderar just nu Chat GPT till sina röstgränssnitt. Kommer den att bidra positivt till gränssnittet eller är det bara en skrytfunktion?

Bilen behåller sitt vanliga röstgränssnitt IDA för luftkonditionering, fönsterhissar, med mera, men IDA kommer att delegera mer komplexa förfrågningar till Chat GPT genom att anropa Open AI:s API:er.

Det berättar elbilssajten Inside EV, och kommenterar att röstyrning är en trend i moderna bilar samtidigt som det finns en motsatt trend med knappar och mekaniska användargränssnitt. Vilket i sin tur är en reaktion på en tredje trend, pekskärmar, vilka tyvärr har en tendens att ta ögonen från vägen, även om de är förstärkta av haptik.

Inside EV drar en lans för röststyrning som det gränssnitt som bäst kan navigera den ständigt ökande funktionaliteten i förarhytten.

VW blir nu tidigt ute (först?) med att integrera generativ AI-röststyrning i en rimligt prissatt bil. Med en kundgrupp som dessutom kommer kräva att Chat GPT faktiskt bidrar, och inte bara finns på en checklist som något att skryta med.

Den nya röstpassageraren ska redan ha tagit plats i ID-modeller i Europa, och ska snart finnas i Golf, Tiguan och Passat i både elbilar och fossilbilar.

VW-fordon av idag har sedan tidigare en röstassistent kallad IDA. Den stöder en lista av uppräknade funktioner från att hantera defroster till att planera laddplatsbesök. Partnern Cerence har integrerat Chat GPT som en stödfunktion i IDA.

Jag tror att Chat GPT borde kunna bidra dramatiskt till att förenkla både röstinteraktion och funktionalitet i en bil. Detta på grund av dess mycket goda språkförståelse, talförståelse och allmänbildning.

I praktiken hänger det på hur välintegrerad Chat GPT är med bilens komponenter, system och appar i övrigt. Och vilka funktioner som de i sin tur har i sina  API:er. Chat GPT kan sätta ihop en spellista med ”aktuell rumänsk death metal” – men kan Chat GPT kommunicera den spellistan till Spotify? Kan Chat GPT panorera högtalarna till höger passagerare i baksätet?

Chat GPT kan hitta restauranger på vägen, men kan den ringa upp dem? Vet Chat GPT ens var bilen befinner sig?

Det verkar tyvärr inte så. När VW presenterade Chat GPT i januari framställde VW det som det som en feature snarare än som ett brist, att Chat GPT inte skulle få åtkomst till personliga data:

Personal data is protected: Chat GPT does not gain access to vehicle information.

Chat GPT är utmärkt på att tolka bilder, men kommer du att kunna fråga Chat GPT vad den ser i bilens kameror? Kommer Chat GPT att varna dig om den hör en ambulans?

Om inte integreringen finns med bilens övriga system, blir Chat GPT bara en tolk och en uppslagsbok, och passagerarna får agera mellanhand till bilens funktioner. Det kommer de att uppleva som frustrerande och ologiskt. Då kan de nästan lika gärna prata med Chat GPT på sina mobiler.

Du vill också ha ett långtidsminne i systemet så att Chat GPT kan lära sig vilken mat du gillar, var du bor och vart du förmodligen är på väg en lördagsmorgon. Men det strider uppenbart mot VW:s föresats att skydda den personliga integriteten.

Vid lanseringen sade VW explicit att frågor och svar ”omedelbart” raderas vilket snarast låter som om du inte ens kommer att kunna upprätthålla en konversation, att dialoger består av exakt en fråga och ett svar. Det vill säga att du inte ens kan ställa följdfrågor eller be om förtydliganden.

I så fall är VW:s bott alltså inte ens en komplett Chat GPT utan en stympad version.

Vad tycker du? Kommentera nedan! Jag kan tänka mig att det finns saker att säga om cybersäkerhet och personsäkerhet kring idén att låta Chat GPT härja fritt i användargränssnittet. 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)