7000 fordon är kapaciteten på kinesiska vertikalintegrerade biltillverkaren BYD:s nya fraktskepp.
BYD inte bara tillverkar sina egna batterier och bilar utan fraktar dem även på egen hand över haven till sina köpare. Bolagets andra skepp sjösattes den 20 september från en hamn i Guangzhou och döptes till Hefel efter en av de städer där BYD tillverkar bilar.
Hefel är ett roll-on-roll-off-skepp som kan drivas av såväl LNG (naturgas) som brännolja. Det är nästan 200 meter långt och 38 meter brett. Toppfarten är 34 km/h (18,5 knop).
BYD har tidigare meddelat att det planerar åtta fraktskepp under de kommande två åren.
BYD är en av världens största elbilstillverkare och hade en försäljning på 2,3 miljoner bilar mellan januari och augusti – 30 procent fler än i fjol. En tiondel gick på export – 130 procent fler än i fjol i absoluta tal.
Företaget är vertikaltintegrerat och även världens näst största batteritillverkare. Dock endast tredje största batterileverantör eftersom bolaget behåller många av batterierna för sig självt.
År 2026 kan BYD:s produktion vara sex miljoner, enligt en analytiker, varav en fjärdedel går på export.
Huvudkälla: Cnev Post (China New Energy Vehicle Post)