Efter EU:s chocktullar på Kinatillverkade elbilar kommer tillverkarna att öka utbudet av laddhybrider för export till Europa. Detta enligt analytiker som nyhetsbyrån Reuters talat med.
EU:s tullar gäller inte hybrider och stora märken som BYD kan därmed komma att fortsätta öka sina marknadsandelar, enligt Murtuza Ali vid Counterpoint Research.
Han noterar att Kinas laddhybridexport till Europa ökar med 20 procent i år och spår att den ökar ännu mer nästa år.
– Ökningen drivs av att kinesiska OEM-företag satsar på laddhybrider för att undvika EU:s nya tullar.
Sedan slutet av oktober är tullarna upp till 45,3 procent på elbilar tillverkade i Kina, inklusive både den normala tullen och en extratull som ska straffa tillverkarna för att de tagit emot statliga subventioner.
Exporten av hybrider – laddhybrider och fossilhybrider – från Kina, var tre gånger större i år än i fjol för perioden juli till oktober.
Den europeiska laddhybridmarknaden domineras idag av europeiska och japanska företag.