Kinesiska Huawei presenterar en laddare med en toppeffekt på 1,5 megawatt. Den ska vara marknadens första helt vätskekylda megaladdare.
Laddaren är utvecklad för tunga lastbilar, men kan användas på nästan alla dagens elbilsmodeller.
1,5 MW innebär att en eldriven tung lastbil kan laddas från 10 till 90 procent – motsvarande omkring 300 kWh – på 15 minuter. Det är nästan en fyrdubbling jämfört med traditionella snabbladdare, enligt Huawei.
Laddaren är byggd för att fungera i temperaturer mellan –30 och +60 °C och ska ha en livslängd på tio år.
Huawei har partners som ska rulla ut 5 000 eldrivna tunga lastbilar som är anpassade till laddning i megawattklassen. Tillsammans ska de utveckla 30 lastbilsmodeller som klarar 4C-laddning.
Tidigare i veckan presenterade den kinesiska batterijätten CATL en cell som klarar 1,3 MW laddkraft vilket ger upp till 2,5 kilometers räckvidd per laddad sekund.
BYD har visat upp en 1 MW-laddare och Zeekr kommer snart att lansera en laddare som klarar 1,2 MW per laddkabel.