I en serie om fyra artiklar berättar Synopsys om sitt utvecklingsverktyg Saber som används för att konstruera elektroniken i bilar. Första avsnittet handlar om konstruktionen av datanätet. En av nyckelteknikerna är simulering.
Klicka här för nedladdning! PDF, 730 kB. |
|
Fler kostnadsfria rapporter finns på etn.se/expert |
Ett fordon av idag kan ha över hundra elektronikstyrenheter (ECU:er) kopplade i flera nätverk. Det gör nättopologin till en utmaning. Den som vill kunna validera näten tidigt behöver modellbaserade verktyg.
Det skriver Thorsten Gerke, marknadschef på Synopsys i en exklusiv artikel för Elektroniktidningen.
Artikeln är den i en serie på fyra kallad "Det virtuella fordonet". Serien handlar om Synopsys utvecklingsmiljö Saber, som används för att konstruera elektroniken i bilar.
Första avsnittet handlar om av datanätet. Ambitionsnivån ligger mycket högre än att upprätta kontakt mellan enheterna — du vill ha en optimal lösning. Problemställningarna handlar till exempel om signalintregritetsanalys, som beror av nättopologin och vilka specifika kretsar som sitter i ändpunkterna — här har Synopsys bland annat en databas över karaktäristika för olika märken av sändtagare och drosslar.
Simulering av virtuella modeller av nätet är ett återkommande nyckelsteg i konstruktionsarbetet.
Problem i topologin kan identifieras och åtgärdas i den virtuella prototypen. Ändringarna kan testas tills du steg för steg kommit fram till en optimerad topologi.
Detta det första avsnittet i serien har tidigare publicerats i magasinet Elektroniktidningen. Rapporten kan kostnadsfritt tankas hem här (pdf, 730 kB).