PC-processorgiganten Intel har snubblat över sin egen marknadsföring och tvingats sänka priserna. Men det gläder inte konkurrenterna som istället för att kunna utnyttja möjligheterna tvingas med i prisraset.
Redan innan Centaur Technology lyckats få ut sin nya processor, C6, på marknaden tvingades de annonsera prissänkningar för att kunna matcha Intels senaste prispolitik. AMD har också tvingats göra kraftiga sänkningar av priserna, också detta för att kunna konkurrera med Intel. Enligt nyhetsbrevet Microprocessor Report fastnade också Cyrix i samma fälla. Orsakerna till detta finns främst hos Intel, som genom en missbedömning av marknadspotentialen för Pentium MMX orsakat ett prisras.
Stor kiselyta
När Intel släppte Pentium MMX förra hösten ville man göra en gradvis övergång till den nya tekniken därför att kiselytan i en Pentium MMX är 140 mm2, det vill säga, ordentligt mycket större än i en vanlig Pentium-processor där kiselytan är 90 mm2. Det innebar att Intel bara skulle få ut hälften så många chips per chipsskiva vilket i sin tur skapade ett behov av att dubbla produktionskapaciteten. Intel trodde sig klara det inom de närmaste 18 månaderna.
Under första halvåret i år har Intel å ena sidan dragit på ordentligt för att marknadsföra sin Pentium/MMX-teknik, å andra sidan har de tvingats hålla igen därför att produktionskapaciteten inte varit tillräckligt hög för att klara efterfrågan. I januari orsakade man ett ordentligt mediabrus som medförde att många kunder helt enkelt ville vänta med att köpa PC tills den nya tekniken kom. Intels marknadsförare måste ha jublat till att börja med.
Ny prispolitik
Men kampanjen fungerade för bra. Intresset för datorer utan MMX-teknik sjönk drastiskt och många PC-köpare ville vänta, andra ansåg att priset helt enkelt var för högt. Intel hade också medvetet satt prisnivån högt till att börja med för att understryka den gradvisa övergången. Under mars månad insåg Intel att försäljningen av icke-MMX-processorer sjunkit ordentligt. Företaget gick ut och varnade investorer och andra med en pressrelease som talade om att omsättningen för årets andra kvartal skulle bli fem till tio procent lägre än väntat.
En ny prispolitik från Intel började gälla i slutet av juli. Och även om den framför allt är avsedd att stoppa sjunkande omsättningssiffror slår den också mot konkurrenterna vars marginaler nu minskar eftersom även de tvingas sänka priserna.