Upp till en tredjedel av produktionskostnaden för en bil i BMWs lyxiga 7-serie består av elektroniska komponenter och system. Och mer blir det.
Den tyska bilindustrin satsar på elektronik. Hos BMW yttrar det sig i kompetensutveckling tillsammans med underleverantörer som Bosch och VDO, halvledartillverkare och programvaruföretag samt inte minst grannen i München.
Elektroniken svarar redan idag för komfort, säkerhet och kommunikation. De kommande stegen är förutsebara: minnesfunktion för de sätespositioner som olika förare av en viss bil vill ha, undvikande av ofrivillig utlösning av krockkuddar.
Parkeringsinformation
Och givetvis alltmer avancerad biltelefoni, eventuellt med PC-stöd. Men på kommunikationssidan händer mer. I Köln pågår ett försök där föraren på elektronisk väg får information om var det finns lediga parkeringsplatser och kan köra direkt till rätt P-hus.
Nästa idé är att förmedla information om trafikstörning på en viss sträcka direkt till de bilar som meddelat att de är på väg dit.
Elektroniken håller på att bli det viktigaste konkurrensmedlet för bilföretagen. Europeiska bilar innehåller mer elektronik än amerikanska och har även ett försprång i förhållande till Japan.
Det försprånget vill man behålla. Till exempel genom att ta fram standardiserade och säkra kontaktdon - den tyska motororganisationen ADAC vet att elfel är det vanligaste skälet till att en bil blir stående på Autobahn.
Tyska och franska biltillverkare utvecklar nu gemensamma arkitekturer för bilelektronik.
Strålkastare med halvledare
Och det är inte bara lyxbilarna som är fullpackade med extrautrustning. Den avancerade elektroniken söker sig raskt neråt i modellfloran. Strålkastarna i BMWs lilla 3-serie styrs redan nu med halvledare. För en kort tid sedan användes den lösningen bara i de större modellerna. Det beror på att den tekniska utvecklingen går snabbt och att pris i förhållande till prestanda hela tiden sjunker.
Kommer förarplatsen i en bil snart att likna en flygplanscockpit? Det är just det som inte får ske. Presentationen skall ske i översiktliga, lätthanterliga system - det är målet, enligt de direktiven från Wolfgang Reitzle, utvecklingschef hos BMW och prominent tysk bilbyggare.