På två månader och till en kostnad av fem miljarder kronor ska tyska Telekom genomföra en komplett digitalisering av sitt kabel-TV-nät. Dessutom ska alla intresserade få tillgång till nätet.
Kabel-TV-anslutningar för 17 miljoner hushåll ska rustas upp till en kapacitet på upp till 150 TV-program. Och - framför allt - kabel- TV-nätet öppnas för alla.
Det sistnämnda är en reaktion på krav från såväl kritiska politiker som privata konkurrenter. Kritiken går ut på att Telekom gynnar egna eller närstående verksamheter respektive tar ut överpriser av utomstående användare.
Starka krafter i Tyskland och EU arbetar dessutom för att Telekom ska lämna kabel-TV-verksamheten helt och hållet. Argumentet är att det tyska telebolaget redan sitter på ett heltäckande fast telenät och att det inför kommande liberalisering finns risk för permanent ojämlikhet mellan marknadens aktörer.
Telekomchefen Ron Sommer reagerar med att utreda om man kan skilja ut kabel-TV- näten i fristående bolag, eventuellt sälja ut dessa via börsen.
Telekom ska också göra försök med teleshopping och beställvideo.