I helgen gick världens GPS-system in i en nya tideräkning.
Övergången har varit förknippad med oro, men ännu har inga missöden rapporterats in till Sjöfartsverket.
I förra veckan gick Sjöfartsverket ut till samtliga sina sjötrafikområden och gjorde klart att alla missöden som kan vara förknippade med helgens tidsomställning skall rapporteras in till verket.
- Ännu har vi inte fått in några oväntade rapporter om problem runt de svenska kusterna. Inte heller har vår tekniska jour fått några samtal, säger Bengt-Åke Larsson, byrådirektör på Sjöfartsverket.
- Visserligen har jag fått in rapporter från två sjömätningsfartyg. Men fartygen hade valt att behålla gammal programvara för att se om några fel skulle uppstå vid omslaget och som väntat fick de problem, säger Bengt-Åke Larsson.
Problemen man relaterar till har med tideräkningen i GPS-systemet att göra. GPS- tiden mäts nämligen i en cykel om 1024 veckor. Januari 1980 startade tideräkningen, medan tiden slog om från 1024 till 0000 natten till den 22:a augusti 1999; alltså i helgen. Det som hittills varit ett orosmoln är hur äldre GPS-utrustning skulle klara övergången.
Även internationella rapporter visar på att det inte uppstått några större missöden på världshaven orsakade av tidsomställningen i GPS-systemet.
Den smärtfria övergången kan både förklaras av att flertalet tillverkare av GPS- mottagare tagit händelsen på fullt allvar och av att GPS-användare varit extremt försiktiga.
- En av våra sjömätare vid Svenska Björn, söder om Åland, har rapporterat att åtta fartyg som alla varit nära varandra stannade helt i tjugo minuter för att avvakta tidsomställningen, säger Bengt-Åke Larsson.