Genom att distribuera programvaran över Internet och ta betalt per månad av användarna hoppas nystartade Edaconnect.com ta några procent av världsmarknaden för verktyg för kretskortskonstruktion.Som första företag ska amerikanska Edaconnect.com satsa på en affärsmodell helt på Internet, av typen ASP, Application Service Provider. Den som vill använda företagets programvara för elektronikkonstruktion laddar ner programmet till sin egen pc via Internet. Efter sju dagars gratis prövotid debiteras en summa pengar för den kommande månadens användande, och användaren får då en kod via epost som gör att programmet fungerar.
Abonnemang kan därefter förlängas en månad i taget. Vill man göra uppehåll i prenumerationen är det bara att låta bli att betala en månad, och vill man sedan återuppta användandet, eller ha ytterligare en användarlicens, är det bara att beställa en ny kod. Betalningen sker med kontokort.
- Månadskostnaden motsvarar runt 4 procent av totalpriset för motsvarande produkt, säger företagets chef Ben Franklin.
Första produkt att lanseras med denna affärsmodell är ett layoutverktyg för kretskort, som lanseras i mitten av mars. Verktyget kommer att kosta 100 dollar per månad, och har funktioner för interaktiv ytplanering, floorplanning, och möjligheter till EMC-analys. Tidigare har man lanserat gratisverktyget Connect Viewboard, med vars hjälp det går att inspektera och analysera kretskortskonstruktioner gjorda i layoutverktyget Specctra från Cadence. Verktygen följer standarder som Edif 2.0.0 och Specctra DSN.
Fler verktyg på gångSpecctra utvecklades ursprungligen av Cooper & Chyan, som Cadence köpte för några år sedan. Och just från Cooper & Chyan kommer även Ben Franklin och Edaconnects styrelseordförande John Cooper.
Den senare blev smått förmögen när Cadence köpte Cooper & Chyan, och en del av det kapitalet har gått åt till starten av Edaconnect.com.
- Vi siktar på att ha två procent av världsmarknaden inom ett år. Vår affärsmodell kräver givetvis att verktygen är av högsta klass också, säger Ben Franklin.
Nästa steg för Edaconnect är att ta in produkter från tredjepartsleverantörer för försäljning via samma webbtjänst med motsvarande affärsmodell, och då skapa något man kallar The EDA Store. Ben Franklin vill inte avslöja vilka dessa leverantörer är, men säger att man har "ett antal mycket intressanta namn på gång."
Webbtjänsten kommer även att inkludera teknisk information och en hel del automatiserat teknikstöd. Mer personligt stöd, liksom försäljning, ska även de lokala återförsäljare man nu knyter upp över hela världen stå för. I Sverige är det EDA Scandinavia som är representant.
Adam Edström
www.edaconnect.com