Europeiska biltillverkare måste slå sig ihop med stora halvledar- och elektronikföretag. Annars kommer de att förlora marknadsandelar.
Det hävdar rapporten "Electronics revolution in the motor industry" publicerad av Economist Intelligence Unit.
Enligt rapporten har de biltillverkare som har ett nära samarbete med elektroniktillverkare eller som till och med har dotterbolag inom elektronikbranschen ett försprång framför de som inte har det.
Ökat elektronikinnehåll
Egen expertis på elektronikområdet blir allt viktigare i takt med att elektronikinnehållet ökar i bilar, slår rapporten fast. På så vis kan man hänga med i den snabba utvecklingen. Trots att bilelektronik anses som ett styrkeområde i Europa, menar alltså Economist-utredarna att den europeiska bilindustrin riskerar att hamna på efterkälken.
De europeiska biltillverkarna har ju i stor utsträckning hittills ansett det vara en fördel, bland annat av ekonomiska skäl, att anlita utomstående elektronikleverantörer.
Amerikanska, japanska och koreanska biltillverkare har enligt rapporten ett betydligt bättre utgångsläge än sina europeiska konkurrenter. Mitsubishi, Daewoo, Hyundai och Samsung, som kommer att börja tillverka bilar 1998, är ju till skillnad från de europeiska biltillverkarna dotterbolag till stora elektronik- och halvledarkonglomerat.