JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bilföretag behöver halvledarexpertis

Europeiska biltillverkare måste slå sig ihop med stora halvledar- och elektronikföretag. Annars kommer de att förlora marknadsandelar.

Det hävdar rapporten "Electronics revolution in the motor industry" publicerad av Economist Intelligence Unit.

Enligt rapporten har de biltillverkare som har ett nära samarbete med elektroniktillverkare eller som till och med har dotterbolag inom elektronikbranschen ett försprång framför de som inte har det.



Ökat elektronikinnehåll


Egen expertis på elektronikområdet blir allt viktigare i takt med att elektronikinnehållet ökar i bilar, slår rapporten fast. På så vis kan man hänga med i den snabba utvecklingen. Trots att bilelektronik anses som ett styrkeområde i Europa, menar alltså Economist-utredarna att den europeiska bilindustrin riskerar att hamna på efterkälken.

De europeiska biltillverkarna har ju i stor utsträckning hittills ansett det vara en fördel, bland annat av ekonomiska skäl, att anlita utomstående elektronikleverantörer.

Amerikanska, japanska och koreanska biltillverkare har enligt rapporten ett betydligt bättre utgångsläge än sina europeiska konkurrenter. Mitsubishi, Daewoo, Hyundai och Samsung, som kommer att börja tillverka bilar 1998, är ju till skillnad från de europeiska biltillverkarna dotterbolag till stora elektronik- och halvledarkonglomerat.

Gittan Cedervall

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)