De svenska komponentdistributörerna bör lägga sina resurser på att förbättra möjligheterna till elektronisk handel snarare än att ställa ut på fler mässor. Det säger branschföreningen EKLs ordförande Thomas Lundell.- Vi rekommenderar våra medlemmar att inte ställa ut på Stockholmsmässan år 2001, säger Thomas Lundell, ordförande i Elektronikkomponentleverantörernas förening, EKL.
Sedan han valdes till ordförande i april har mässfrågan stått högst på föreningens dagordning, och orsaken är naturligtvis den mängd mässor som står för dörren nästa år. Då arrangeras först Komponent 2000 i september i Göteborg, i november går Electronica i München, och i januari 2001 är det dags för Stockholmsmässan att arrangera Elektronik 2001. Stockholmsmässans beslut att hålla elektronikmässa vartannat år får alltså konsekvensen att det nästa vinter blir tre mässor på fem månader.
- Branschen orkar helt enkelt inte med så många mässor. Det tar för mycket kraft och pengar, och det blir kunderna som får betala i slutänden, säger Lundell.
Dagens ordning är lagom- Vi är övertygade om att den nuvarande ordningen är lagom, där Göteborg och Stockholm omväxlande arrangerar mässor med runt ett och ett halvt års mellanrum.
I rekommendationen till medlemmarna gör EKL gemensam sak med systerföreningarna inom elektronikproduktion samt mät och test. De branschföreningarna, som tillsammans utgör IM-föreningen, står uppskattningsvis för en tredjedel av en normal mässa.
- Självklart måste varje företag själv fatta det slutgiltiga beslutet. Vi kan bara rekommendera, säger han.
Hellre än att ha mässor oftare skulle Lundell vilja att de blev mer innehållsrika. Och han är orolig över den trend han tycker sig ha sett, där företagen knappt ställer ut några produkter utan i högre utsträckning gör mässorna till en social tillställning där man pratar om tjänster och utbyter information.
- Det gör att mässorna lockar allt färre ingenjörer och tekniker. Och då får vi utställare allt mindre chanser att hitta nya projekt, som ju är en av de stora anledningarna till att ställa ut över huvud taget.
Han medger att problemet delvis är utställarnas eget fel, men säger samtidigt att det är en fråga om pengar. Och om mässorna går tätare kommer allt fler utställare att välja billigare lösningar, antingen i form av färre produkter eller mindre montrar.
En anställd för e-handelMen egentligen är mässor inte det viktigaste för branschföreningen. Ämnet råkar bara vara på tapeten just nu. En betydligt viktigare strategisk fråga för framtiden är elektronisk handel, och här har föreningens arbete nätt och jämnt satt igång.
- Föreningen har anställt en person som i första hand ska syssla med detta. Det visar hur viktig vi tycker frågan är, säger han.
En förebild finns i Norge. Där har distributörerna tillsammans med de viktigaste kunderna tagit fram en plattform för EDI-handel. Något liknande tror Thomas Lundell skulle kunna fungera i Sverige.
- Var och en av medlemmarna har kanske inte den kompetens eller den kapacitet som krävs för att själv utveckla en lösning. Jag tror att föreningen kan göra en stor insats här.
Att det är EDI som gäller inom överskådlig framtid råder ingen tvekan om, enligt Lundell. Inom överskådlig framtid kommer minst 80 procent av industrins elektroniska inköp via EDI. Högst 20 procent går över Internet.
- Internet växer ju helt klart. Men innan det finns bra kopplingar till order-, lager- och faktureringssystem så kommer EDI att dominera.
Förstår små kunders kritikHan tror att den ökande elektroniska handeln kommer att accentuera den förändring av branschen som ägt rum de senaste åren, där ett minskande antal stora distributörer tar hand om större delen av behovet för stora och medelstora kunder. Ofta är det då logistiktjänster man säljer, snarare än enbart komponenter.
Förutom de stora kommer ett antal specialiserade nischföretag, som också riktar sig till samma kunder, att bli framgångsrika, spår han.
Möjligen kan det också finnas utrymme för regional distribution på vissa orter. Småkunder får hålla till godo med katalogförsäljning.
- Många småkunder kritiserar branschen, och det har jag full förståelse för. Men det är ett faktum att de flesta distributörer fokuserar på de stora och medelstora kundernas behov.
De stora kunderna kräver också allt mer tekniskt stöd, något som numera är långt ifrån självklart att en distributör har råd med. Att ta betalt för teknikstödet är inte helt lätt - distributörerna har funderat på allt från 071-nummer till timarvode. Men ännu har ingen börjat ta betalt för applikationsstöd.
- Alla i branschen lever med sjunkande marginaler. Vi klagar inte, men vi tål inte mycket mer. Så fler mässor känns definitivt inte som någon bra idé, säger Thomas Lundell.
Adam Edström