Tack vare framgångar hos Nokia har test- och produktionsföretaget Teleinstrument vuxit kraftigt i Finland.
Den finska marknaden står nu för mer än hälften av företagets försäljning, och den svenska andelen har sjunkit från 60 till 40 procent.
För två år sedan målade Teleinstruments vd Håkan Franzén upp en bild av företaget som ledande totalleverantör i Norden av produktion och test. Då hade man precis slagit samman Kaliber, Tecono och Kontest till Teleinstrument Nordic. Målet var att bli en mer heltäckande leverantör av test- och produktionslösningar. Det innebär bland annat att man förutom instrument och maskiner även utvecklar programvara och säljer konsulttjänster.
Tecken finns på att förändringen har fungerat. Sedan 1997 har omsättningen vuxit från 300 till 400 miljoner kronor och antalet anställda har ökat från 90 till 130. De största framgångarna har man haft i Finland, och den dominerande kunden där heter självklart Nokia.
- Men finländarna har generellt visat större acceptans för vårt sätt att göra affärer. Ta till exempel kontraktstillverkaren Elcoteq, till dem levererar vi hela funktionen test snarare än enskilda produkter för teständamål, säger Franzén.
Även de stora kontraktstillverkarna i Sverige har vuxit till viktiga kunder, säger Franzén och nämner SCI, Solectron, Avex och Essex.
I en liten nisch - testfixturer - har man också utökat verksamheten rejält. Nyligen övertog Teleinstrumentägda Columbia Ericssons fixturavdelning i Älvsjö. Affären innebär att fixturverksamheten växer med 30 procent och personalen utökats från 20 till 30 personer.
Även geografiskt växer företaget. Numera ingår Baltikum i intressesfären, detta efter att man öppnat kontor i Tallinn.