Resistortillverkare som vill överleva bör söka sina kunder bland leverantörer av trådlösa kommunikationsprodukter och datorer - det är här tillväxten finns. Det menar analysföretaget Frost & Sullivan i en rapport.
Framför allt i Nordamerika kommer resistormarknaden att drivas av telekom- och datorindustrin, menar Frost & Sullivan. I Europa sägs däremot höga arbetskostnader och svag marknad för resistorer hålla nere marknadsandelen, medan Sydostasien står för nästan hälften av marknaden och drivs av stark efterfrågan från konsumentelektronikindustrin.
En viktig trend är att ytmonterade resistorer blir allt populärare och ersätter många hålmonterade resistorer. Systemtillverkare kan producera mer produkter snab-bare tack vare ytmonterad teknik och många resistortillverkare vill sluta producera hålmonterade resistorer.
En annan viktig trend är att de allt vanligare integrerade passiva komponenterna väntas stjäla marknadsandelar för diskreta resistorer. De integrerade passiva komponenternas fördel är att monteringstiden minskas i och med att det totala antalet komponenter sjunker.
Ökad produktion ger prispress
Frost & Sullivan pekar även på två specifika strategier som resistortillverkarna tar till för att hota konkurrenterna. Den ena går ut på att ha ett stort utbud av komponenttyper, och i princip ge bort resistorerna gratis till kunder som köper av de övriga komponenterna. Detta gör att företag som enbart producerar resistorer får problem. Den andra metoden används av leverantörer i Sydostasien, som har ökat produktionen för att bibehålla intäkterna trots den nuvarande krisen på halvledarmarknaden. Detta har pressat ner priserna på resistorer.
Mer information finns i rapporten World Discrete Resistor Market by End-User Industry.