Den 27 november är ett viktigt datum för SuperH-arkitekturen. Då börjar Segas nya spelkonsoll kallad Dreamcast att säljas i Japan. USA och Europa får vänta ytterligare ett år.
Dreamcast innehåller Hitachis SH7750-processor baserad på SH4-kärnan. För bara 40 dollar får man 360 Mips plus 1,4 Gflops vid 200 MHz och en effektförbrukning på måttliga 1,5 W.
Arkitekturen lanserades redan för två år sedan och innehåller en del intressanta grafikoperationer.
Bland annat klarar SH7750 att multiplicera två fyrställiga vektorer på en klockcykel. Lika snabbt går det att multiplicera en fyrställig vektor med en matris med fyra gånger fyra element. Båda operationerna används för att ge snabb och verklighetstrogen grafik.
Hitachi är dock inte lika beroende av tv-spelen som Mips. Bara 30 procent av företagets processorer går dit. Istället återfinns de i allt från bilar till kontorsprodukter och konsumentelektronik.
Bland annat styrs transmissionen i Volvos S80 och S70/V70 av SH7050 eller SH7051 beroende på modell. Processorn ger 20 Mips vid 20 MHz klockfrekvens. Förutom processorkärnan SH2, finns ett inbyggt flashminne på 128 eller 256 kbyte, 6 kbyte eller 10 kbyte ramminne, en timer, en 10 bitars AD-omvandlare och tre serieportar plus Can-gränssnitt.
Nästa generation av SuperH, som blir den femte, ska utvecklas gemensamt av Hitachi och fransk-italienska ST Microelectronics. Det blir en 64-bitsarkitektur som ska vara bakåtkompatibel och prestera 1 000 Mips när den kommer i produktion år 2000.