- Det intelligenta fordonet är runt hörnet. Körandet är ju onödigt arbete som man helst skulle vilja rationalisera bort.
Det säger Hasse Johansson, VD för Åmålbaserade snabbväxaren Mecel, ett konsultföretag med närmare 60 ingenjörer i bilelektronikens frontlinje.Med en skärm projicerad på framrutan, en talstyrd dator och musfunktioner inbyggda i ratten kommer Internetsurfandet att gå som en dans samtidigt som man kör bil, tror Hasse Johansson, VD för Sveriges största konsultföretag inom bilelektronik, Mecel.
- Det blir det riktiga genombrottet, för det kommer att avgöra vilket bilmärke du köper. Det kan till och med bli viktigare för köparen än köregenskaperna.
När bilen känner av vart på rutan man riktar blicken blir gränssnittet ännu effektivare. Titta på e-postikonen och säg "öppna".
Länkar till omvärlden har man via såväl satellit som mobiltelenät, och inom bilen rör sig bilder och ljud över en multimediabuss, en plastfiber med överföringshastighet på 100 Mbit/s.
- Som passagerare kommer du att kunna surfa på nätet inom fem år med begränsad bandbredd och inom fem till tio år kommer föraren att kunna surfa med full bandbredd. Ögonavläsning kommer inom femton till tjugo år men vi ska testa och utvärdera tekniken inom en treårsperiod, säger Hasse Johansson.
Det Mecel säljer är kunskapen om hur man sätter ihop avancerade elektroniksystem i bilar. Man utvecklar en del program för bilelektronik, men företaget sätter inte sitt namn på några fysiska produkter och är därför inte särskilt känt utanför bilindustrin.
- Vi jobbar med "advanced engineering", den förutveckling man har för att se vilken teknik som kommer att kunna användas i framtiden.
Det innebär att Mecels ingenjörer samarbetar med biltillverkarna när de ritar upp bilarnas elektroniksystem. När det sedan kommer till ren produktutveckling är Mecel redan ute ur bilden, vilket gör att det är problemen år 2005 som måste lösas idag.
- Att lösa problemet tekniskt är inte utmaningen, svårigheten är att klara det inom ramen för den produktionskostnad man har för en bil idag.
Digitalstyrt tändsystemMecel, som uttalas "Mekell", ingår i General Motors-ägda bilelektronikkoncernen Delco, som nu tillsammans med Netscape, Sun och IBM tagit fram en konceptbil där tekniken visas (se artikel på sidan 23). Mecel har dock inte varit direkt inblandat i arbetet med den bilen.
Hasse Johansson startade Mecel 1982 för att förverkliga en idé han haft i tio år om hur man digitalt kan styra tändningstillfället i en motor för att göra den effektivare. Information om tillståndet inne i cylindern får man genom att tändstiftet utnyttjas som sensor.
Det blev Saab som först kom att utnyttja tekniken 1985 under namnet Saab Direct Ignition (alltså direkttändning, inte att förväxla med Direct Injection, direktinsprutning). Nyheten hamnade bland annat på Expressens löpsedel, och spreds över bilvärlden.
Saab Combitech köpte in sig i Mecel, och då General Motors tog över halva Saab 1990 kom Mecel att ingå i den amerikanska koncernen. Sedan fyra år ägs Mecel helt och hållet från USA, men fortfarande bär företaget i hög grad Hasse Johanssons prägel.
- Ibland säger jag att Mecel är jag. Jag känner så starkt för företaget att jag ibland har svårt att hålla isär vad jag själv tror på och vad företaget står för.
Hälften av de anställda sitter i Åmål, och arbetar i huvudsak med vidareutvecklingar inom motorstyrning. Andra halvan av företaget ligger i Göteborg, där fokus ligger på tankarna om multimedia i bilen.
- Jag är nog urtypen för en entreprenör, säger Hasse Johansson.
Historien börjar i bohuslänska Dragsmark där Hasses pappa hade en motorverkstad.
- Han var en modernare sorts bysmed. Jag blev nog lite miljöskadad av att hjälpa till där.
Deltar i många nätverkIdag är Hasse Johansson en driven företagsledare, verksam i en lång rad nätverk, styrelser, kompetenscentrum och EU-samarbeten. Han är personligen bekant med teknik- och forskningschefer inom företag som Ericsson, ABB och Volvo, och på golvet i hans Saab ligger videokassetter med företagsledarkurser.
När man kommer in på vilken teknik som kommer att ge framtidens storsäljande produkter uppenbarar sig en skog av förkortningar och lösningar.
- Vi står inför en revolution. Det intelligenta fordonet är runt hörnet.
Bilen får fyra bussarI grunden räknar Johansson med att bilens kommunikation kommer att gå över fyra olika bussar: en mycket enkel för rutor, speglar, säten med mera, två separata med bra realtidsegenskaper för styrfunktioner respektive säkerhetsutrustning (som krockkuddar och bältessträckare), samt ett snabbt fibernät för bilder och ljud.
Vad gäller kommunikationen med omvärlden tror Johansson helt på sådan teknik som används även utanför bilen. Han tror på GSM och dess planerade uppföljare - inte på mikrovågslänkar vid vägkanten eller radioförmedlade specialstandarder som RDS/TMC. Han är också skeptisk till mekaniska datortillbehör som hårddiskar och CD-spelare.
Framtidens bildatorer kommer att vara uppbyggda helt kring RAM, tror han.
För att lösa säkerhetsproblemen borde det gå att bygga in spärrar mot surfande vid krävande körning, eller göra så att nätet kopplas ner när man inte är tillräckligt uppmärksam på vägen, menar Hasse Johansson.
- När tekniken kommer måste de här frågorna vara lösta. Det är därför det är så fruktansvärt svårt att klara.
Alexander Kristofersson